måndag 22 mars 2010

Nostalgipunk

En annan idrottsblogg tipsar idag om bandet Raised Fists nya album "Veil of ignorance". Det här bandet har levererat några av mina absoluta favoritlåtar genom tiderna och faktiskt även influerat mig rejält som tävlingscyklist.

1995 köpte jag samlingsalbumet "Cheap Shots" med artister tillhörande det lilla skivbolaget Burning Heart Records från Fagersta (de har nu flyttat till storstan Örebro).


Samlingen innehåller bl.a. Raised Fist med låten "Break Free". Låten handlar väl som vanligt när det gäller de här straigh edge pojkarna om att leva sunt och göra världen en bättre plats på något sätt. Jag kommer dock tydligt ihåg hur jag spelade passagen som kommer efter ca 1:45min in i låten om och om igen i mitt huvud när jag 1996 körde ett av mina första linjelopp.



BREAK-FREE-FROM-THE-START...!

Man kan väl säga att det inbjuder till en relativt offensiv approach till cykelåkningen. Jag har ju aldrig haft någon särskilt upphetsande spurt, så min chans att vinna på landsväg har alltid varit utbrytningar. Den här låten har jag nynnat på vid mängder av tävlingar eftersom den peppar mig helt sjukt mycket. Deras "Killing it" ligger också på min topp 10 lista över bra "utbrytningsmusik" :-)

Det här med att nynna på musik medan man tävlar är väldigt vanligt och, som i alla fall jag upplever det, särskilt förekommande när man gör ovanligt bra ifrån sig. Undrar vilka de mentala mekanismerna bakom detta är?

1 kommentar:

  1. Härligt! Raised Fist är helt enkelt bra cykelmusik, det verkar i alla fall som om jag inte är ensam om det =)

    SvaraRadera