söndag 19 december 2010

En bild säger mer än tusen ord...

... men en tabell säger dessvärre betydligt mindre. I min iver att få ut något på bloggen här om kvällen så hamnade en tabell från styrkeavsnittet i förbundets nya träningskoncept med. Den kanske var lite oinformativ när den hamnade utanför sitt sammanhang med förklarande text, vilket jag förstår när jag läser kommentarerna. Därför lägger jag nu ut hela texten om "styrketräning för cyklister" för allmän beskådning några veckor innan hela elitplanen ska vara klar. Enjoy :-)

2 kommentarer:

  1. MAQ-boken av Leif & Per är den viktigaste boken angående ämnet styrketräning?

    Sen trodde jag att man tränade upp sin maxstyrka för att man då kommer att cykla på en %-lägre nivå av sin maxstyrka?

    SvaraRadera
  2. Anders>>> Leif och Pierres MAQ-bok är det absolut inget fel på men jag ville minimera antal boktips. Valde då den bok som jag tycker är bäst när det gäller ren styrka och den som är bäst när det gäller ren bålstabilitet :-)

    Att träna upp sin maxstyrka för att cykla på en lägre % av maxstyrkan, är att betrakta som "grundtesen" i de fyra frågeställningar som jag presenterar i början av texten (under första tabellen). Det stämmer troligen att man med högre maxstyrka kan cykla på en lägre %, men frågan är kan man cykla fortare p.g.a. det?

    SvaraRadera