tisdag 8 februari 2011

Typiskt SJ

Man hör ofta folk klaga på att de blir sena när de reser med SJ. Jag har hittills klarat mig, men idag har jag också drabbats av SJ-relaterad försening. Ska upp till Örnsköldsvik för att hålla en föreläsning ikväll. Tåget skulle avgå kl 10:35 från Falun till Gävle där jag skulle byta till tåg mot Sundsvall och där byta till buss mot Ö-vik. Jag kom i god tid till tågstation i Falun, klev ombord på tåget och gjorde mig hemmastadd. Kl 10:34:30 tittar jag ut mot tågfönstret och ser ett annat tåg rulla in mot perrongen samtidigt som tåget jag sitter på börjar rulla... ÅT FEL HÅLL... jag sitter tydligen på tåget mot Borlänge!

Jag sympatiserar numera alltså med alla som är beroende av SJ. De är så in i bomben inkompetenta att de släpper ombord idioter som inte kan läsa skyltarna över vart tåget är på väg. Rikskass!



Till råga på eländet så sitter det en söt och trevlig tjej hos SJ kundservice i Borlänge och fixar nya biljetter som gör att jag mot alla odds bör komma fram i tid ändå. Har de aldrig hört talas om Pavlovs hundar? Hur ska jag lära mig att inte hoppa på fel tåg i framtiden om de inte straffar mig på något sätt...?

5 kommentarer:

  1. Haha, klantskalle ;) själv sitter jag fast på tåget utanför Gbg och blir sannolikt sen till dagens aktivitustest. Inte heller SJs fel här, och några idioter är upprörda när i verkligheten någon troligen mist livet vid nästa station.. Alla problem blir så obefintliga när man tänker på det.

    SvaraRadera
  2. Usch, det låter inge vidare :-( Dödsfall får lätt ens egna problem att verka futila... Lycka till med testet och hälsa Lunkan!

    SvaraRadera
  3. Tack för att du delar med dig.
    Det betyder mycket att veta att man inte är den enda som inte har det så lätt.

    SvaraRadera
  4. Det var väl inget. En kollega berättade om hur han skulle växla undan en vagn från centralen och först körde upp till "skithustömningen" där han blev kvar i tio minuter och småpratade lite med en annan kollega, därefter genom tågtvätthallen (tänk biltvätt i jumboformat) för att sedan byta ände och köra ner till uppställningsbangården. Strax innan han ska gå därifrån knackar det på dörren. Förvånat öppnar han och möts av en dam som lyckats smita på tåget innan han körde iväg. Damen tittar på honom och frågar: "Går det här tåget till Partille?"

    (Själv lokförare med fem år på SJ men numera annorstädes)

    SvaraRadera
  5. Försent att hälsa men testet gick över förväntan! Mattias hade inte sett en sån stor ökning tidigare! Mer om min ökning i siffror på bloggen: http://stizze.blogspot.com/

    synd att man inte började med den här sporten tidigare..

    SvaraRadera