tisdag 27 januari 2009

Filmklubben

Två av mina favoritfilmer har just gått på TV, men jag hade inte tid och ro att se dem i sin helhet igen den här gång runt.



Vad jag skulle kalla en film som tilltalar stereotyp manlig romantik, något som naturligtvis tilltalar mig. Pierce Brosnan spelar allmän übersnubbe som har en förförelsebatalj med en allmän überbrud (Rene Russo). Det pinsama för mig i all det här är att jag inte sett orginalfilmen från 1968 med Steve McQueen och Fayne Dunaway...



Sååå snygg film, men vem är överraskad när den gode Stanley står för regi. För att återknyta till stereotypa könsroller så har den här filmen en av mina favoritdialoger på ämnet.

Paret Bill och Alice röker lite gräs i sovrummet efter en fest där båda blir uppenbart raggade på, något som de hamnar i ett haschflummigt gräl över...

Bill: "Women don't.... they basically just don't think like that."

Alice: "Millions of years of evolution,right ? Right ? Right ? Men have to stick it every place they can...but for women, it is just about security and committment...and whatever the fuck else !"

Bill: "A little oversimplified, Alice. But yes,something like that."

Alice: "If you men only knew."

1 kommentar:

  1. Eyes Wide shut är en riktig pärla. Sällan jag sett en film med så förtätad stämning.

    SvaraRadera