onsdag 28 januari 2009

Tonårsförälskelse

Råkade springa på en f.d. skolkompis blogg på nätet. Anna König-Jerlmyr är numera riksdagsledamot för Moderaterna och bloggdebatterar mot en Socialdemokratisk ledamot som heter Luciano Astudillo. Kommer ihåg Anna som en söt och trevlig musikklass-tjej, möjligen lite "övertaggad", och jag tror att jag var lite kär i henne någon gång på högstadiet.

Politik har alltid intresserat mig (dock inte tillräckligt för att lägga min tid på det istället för träning) och något som jag funderat en del på sista åren är varför man inte gör mer hälsofrämjande politiska åtgärder. Det är t.ex. 6% moms på böcker och texter, varför inte på löparskor, cyklar eller frukt?

Det är visserligen 12% moms på mat, men man skulle ju lätt kunna ha 6% på nyttig mat (läs fisk, frukt och grönt) och 25% på onyttig mat (läs chips, godis eller pommes frites). Här skulle jag ju även kunna flika in lite kring mina tankar om skillnaden mellan vad som är nyttigt för en hårt tränande person eller någon som rör sig lite mer medelmåttigt, men jag måste ju spara på bloggstoff för framtiden.

Idag får företag köpa gymkort till sina anställda (läste någonstans att det är 3300kr/år), men inte för vilka idrottsaktiviteter som helst. I enskild firma får man inte göra några såna avdrag alls. Här skulle det gå att göra dessa regler mer generösa. Visst är detta löneförmåner som egentligen borde beskattas, men herre gud, svenska folket riskerar ju inte direkt att drabbas av kollekitv överträning i dagsläget... Man borde även som privatperson få dra av en cykel eller promenad-/löparskor för pendling till jobbet, om inte varje år så i alla fall var tredje eller var femte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar