tisdag 17 november 2009

Sova sova säng säng säng

Det sägs att det tar ungefär en dag per timmes dygnsförskjutning att anpassa sig till en ny tidszon. Tills dess är man alltså "jetlaggad". Det är 6 timmars tidsskillnad till New York där vi var sist på resan. Dessvärre envisades vi med att vara uppe till småtimmarna, så den faktiska skillnaden är nog runt 10 timmar. Nu är det 10 dagar sen vi kom hem, men jag vaknar fortfarande mitt på natten och har svårt att somna om. Tycker mig dock skönja att det går åt rätt håll!

Sömnens inverkan på prestationsförmågan är relativt väl undersökt. Kan visserligen knappast säga att jag är särskilt insatt i området. En intressant observation jag själv gjort under åren är att en natts dålig sömn inte verkar påverka min prestationsförmåga som cyklist negativt. Snarare tvärt om faktiskt, några av de bästa loppen jag gjort under åren har varit efter en natt där jag legat och "vändit och vridit" på mig eller t.o.m. varit ute på galej :-)

På resan väntade jag mig att någon skulle vara dum nog att glömma bort tidsskillanden och ringa och väcka mig någon natt. Ingen gjorde detta misstag. Fem dagar efter att vi kommit hem ringde jag till Jocke som var däröver för att köra Ironman Florida, gissa om jag ringde och väckte honom kl. 03:45...?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar