tisdag 21 september 2010

Konstgjord andning

I vintras satsade jag lite på skidåkning med Vasaloppet som det stora målet. Det var roligt och jag har mer bestämt mig för att det blir en ny skidtur mellan Sälen och Mora även i vinter. Även om jag lagt elitidrottandet bakom mig så tycker jag att det är skönt att träna mot ett tydligt mål. Med tanke på jobbet som förbundskapten ser det svårt ut att satsa på någon sommaridrott, så skidåkningen passar bra att slöjda med under vintermånaderna.

Förra året ställde jag mig på ett par klassiska skidor för första gången i mitten av januari, men i år är planen att komma lite bättre förberedd... därför har jag skaffat ett par rullskidor, Pro Ski C2 Flex ska tydligen vara vassa grejer :-)

Igår var jag ut på dem för andra gången och kan konstatera två saker. Det är svårare än att åka vanliga skidor men det är ändå förvånansvärt lika skidåkning på snö. Detta ser jag som bevis för att "rullskidåkning" måste vara den överlägset bästa barmarksträningen för skidåkare. Det här kommer knappast som någon överraskning för alla skidåkare. Det är solklart bra att träna allmänidrottsligt med löpning, cykling, paddling etc, särskilt i en idrott som skidor, men man får inte glömma att "specificitet" är den kanske viktigaste träningsprincipen. Det spelar ingen roll hur perfekt träningsprogram man har när det gäller periodisering, typer av intervaller, kosttillskott osv om man tränar bänkpress istället för skidåkning. Så länge man tränar det man ska bli bra på kommer man att bli bättre på det. Därmed inte sagt att alternativ träning inte har en given plats i ett komplett träningsprogram, det gäller bara att veta hur man ska integrera det för att få ut maximalt resultat. Har man däremot inte tid, möjlighet eller lust att träna något annat än just sin idrott så är det ju ingen katastrof.

För en nybörjare som mig är rullskidåkningen dessutom ypperlig teknikträning inför vintern. I vintras hade jag "jämnt skägg" att få till tajmning, tyngdöverföring och benpendling, som alla är viktiga detaljer i den klassiska tekniken. Det gick hyfsat mot slutet, men jag lärde mig fortfarande tekniska detaljer under själva Vasaloppet. Att stå på rullskidor var som att börja om på nytt för mig och jag har en bra bit teknisk inlärning kvar innan jag kan köra några hårdare intervaller med diagonalåkning på rullskidor...!

1 kommentar:

  1. http://channels.msn.se/serier/default.asp?cat=rocky&count=0&date=20100929

    SvaraRadera