fredag 31 juli 2009

PDR dag 3

Cykelsporten är banne mig stor i Danmark. Det är riktigt mycket folk utmed banan och väl inne på slutvarven inne i målstaden är det fullsatta läktare och hög ljudnivå. Varje kväll är det ett 30 minuter långt sammandrag från dagens etapp på DR1 kl 21:30. Danmark Rundt är det största årligen återkommande idrottsevenemanget i landet. Det är inte märkligt att det finns ett Pro Tour-lag och fem continentallag på andra "sidan Öresund".

Hur som helst så kände jag mig stark även idag. Men känslan av osäkerhet som infann sig efter vurpan i onsdag hänger i, vilket gör att jag inte känner mig helt bekväm när det är positionskamp eller i höghastighetskurvor. Känner mig faktiskt lite allmänt "stirrig"!

Kanske var det "stirrigheten" som var orsaken till dagens stolpe ut. I botten av den branta målbacken lyckades jag få problem med framväxeln. Den ville inte växla ner till lilla klingan, och tro mig den behövdes. Det tog otaliga försök, men till sista hoppade den ner precis innan det brantade till rejält (tur i "oturen" eftersom annars hade jag fått kliva av). Tappade därmed 18 riktigt onödiga sekunder, eftersom jag är rätt säker på att jag lyckats komma i mål med gruppen jag befann mig i.

Målet att komma top 5 sammanlagt hade varit betydligt mer inom räckhåll utan den tidsförlusten. Nu ligger jag 14:e sammanlagt 22s från 5:e platsen och jag får banne mig dra på ett "monsterlopp" imorgon om det ska gå vägen. Ska man se det positivt så får jag i alla fall en placering gratis eftersom Nicki Sörenson som ligger tvåa bryter loppet för att åka på bröllop. Han skulle bara vara med de första dagarna för att visa upp sig för den danska publiken efter sin etappseger på Tour de France och bara fullfölja om han hade ledartröjan efter dagens etapp...

1 kommentar:

  1. Lite dåligt av Nicki och av Bjarne - märkligt planerande av bröllop och Nickis start! Och är det mekanikerna eller dig man ska "skylla" på? Hur mycket hade du växlat upp innan du skulle slänga ner den på lilla klingan?

    SvaraRadera