tisdag 23 augusti 2011

Stor sprindning

I slutet på december förra året lade jag upp ett utdrag, som handlade om styrketräning för cyklister, från Svenska Cykelförbundets Elitplan som jag då höll på och arbetade med för fulla muggar. Sedan dess har jag märkt att den filen har frekventerats ganska ofta genom visningar och nedladdningar. Idag skedde den 1000:e visningen/nedladdningen av texten om styrketräning, vilket jag tänkte fira med att lägga upp hela Elitplanen.



Under den här hösten ska hela dokumentet ses över ännu en gång för att göra olika tillägg, justeringar och förändringar. Jag har redan fått en hel del input från olika personer som läst och funnit saker som kan förbättras och jag mottager tacksamt all tänkbar input från er som har idéer kring cykelsportens utveckling.

5 kommentarer:

  1. I Elitplanens avsnitt om "SCF grundtest för ungdom och motion" hänvisar du till ett excel ark som ska finnas på www.scf.se. Men jag kan inte hitta det där?

    SvaraRadera
  2. Jag hade 4.6 i Aerob kapacitet
    (tröskeleffekt/FTP), som jag ser det i diagrammet kan jag då själv välja om jag är motionär eller sverige-elit? Eftersom sverige-elit kan ha mellan 4,6-5,0 och motionär 3-5. Jag är nog mer känd att ha bättre tröskel än vo2max ändå är har jag bättre värde på vo2max(6,2), om man får tro diagrammet. Anaerob kapacitet
    (laktacid anaerob), skiter ju sig rejält då om jag inte plockar fram ergomon igen, men det blir svårt på Quarq'en... 5-sekunder är jag milsvid ifrån då jag inte ens kommer dit med en sekund....suck... Kanske därför jag inte kan välja sverige-elit :-)

    SvaraRadera
  3. Samma här har försökt i dagara hittat det test dokument som det referras till. Vad kan jag hitta det?

    Mvh // Krister

    SvaraRadera