torsdag 16 december 2010

Rätt in i hetluften

Efter en veckas semester i Förenade Arabemiraten har jag nu tagit ytterligare nästan två veckor ledigt från bloggen... Sprang dock på Faluns okrönte bloggkung på stan idag och utlovade att ta min blogg ur träda under kvällen :-)

Istället för att direkt sprida en massa vidriga semesterbilder (vilket kanske är kutym efter en mycket lyckad semester) tänkte jag ge mig på lite mountainbikenyheter och idéer jag arbetar med för förbundets elitplan (semesterbilderna kommer de också men de smyger jag ut i små portioner).

UCI släppte nyligen en del nyheter inför 2011 i mountainbikesportens regelverk och jag tänkte dra några av dem:

- Det blir en U23 världscup i XC, men de 10 högst rankade U23-cyklisterna får välja om de vill ställa upp i U23-världscupen eller den vanliga
- Tävlingstiden vid Olympisk Cross Country (XCO) kortas till 1:30-1:45 för både män och kvinnor
- Det införs en ny XC-disciplin Cross Country Eliminator (XCE) som alltså är utslagningslopp på 500-1000m långa banor där man kör heat med fyra åkare i varje
- I downhill kommer UCI-poäng delas ut baserat på tid och ej klass vid alla internationella tävlingar, d.v.s. att en junior som har 5:e snabbaste tid vid ett VM eller världscup får 5:e mest poäng från den tävlingen
- Hjälmkameror, som blir allt vanligare, förbjuds under kval och finalåk i DH, undantaget är TV-produktionsbolag som kan ansöka om tillstånd
- Det införs ett varningssystem med kort för ojust körning i 4X med gult kort (varning), blått (deplacering) och rött (diskvalificering)
- Det införs en UCI Marathon World Series (ungefär som en världscup) där man kan kvalificeras sig till att delta i VM genom att komma topp 20 på ett lopp eller topp 50 sammanlagt
- Det införs en uppdelning mellan UCI MTB Team och UCI Elite MTB Team, ungefär som två divisioner, där de senare är de 15 bästa lagen i världen och därmed åtnjuter en del fördelar vid internationellt tävlande

Vill man läsa hela fadderuttan kan man göra det här

I det träningskoncept som jag just nu håller på och tar fram till förbundet, som en del i "cykelsportens elitplan", ingår ett avsnitt om styrketräning, som brukar vålla en massa debatt på olika cykelforum runt om i världen. Jag har fått tänka till en hel del när jag skrev detta avsnitt och fick även en del aha-upplevelser själv...


5 kommentarer:

  1. Borde inte styrketräningen i "cykelsportens elitplan" vara uppdelad på de olika grenarna? Lvg har ju helt andra krav än tex DH eller BMX.

    Hur kan muskelvolym vara en begränsande faktor i lvg tex? Är det inte mer så att lokala faktorer begränsar? I DH däremot kan massa vara bra att ha kanske? Varför denna hypertrofifas för lvg cyklister? Jag anser först tillvänjning sedan Maxstyrka följt av Powertraining med vikter för att sedan fasa in styrketräningen helt på cykel. Uthållighetsfas i styrketräning med skivstång, tex 100rep knäböj får man ju bara ont i Gluttarna av ;o) bättre köra den på TC eller ute i kuperad terräng.

    // Jesper

    SvaraRadera
  2. 4.2.014 "XCT events are only used during stage races (XCS)."
    Hur kommer det sig att vi kör Tempo på SM i Sverige?

    SvaraRadera
  3. Mycket bra fråga Jonas! Jag hajar heller inte varför vi envisas med tempo i Sverige och jobbar lite smått för att få bort det från SM-programmet. Jag vill lägga större fokus på stafett-SM för att stärka klubbkänslan och kanske införa SM för sprint (XCC eller XCE) istället...

    SvaraRadera
  4. Låter bra. Vilket tror du är intressantast av XCC och XCE då? XCE känns som 4X på platten vilket kan bli rätt schysst om cyklisterna gillar det, smidigt då det inte bör vara överdrivet svårt att ta sig om någon annan när de är så få som kör samtidigt. Sprint kan ju bli lite för tajt om det är många startande.

    Vore fint med något av de på tävlingar som Borlänge Tour och Kattegattstouren istället för ett ensamt tempolopp.

    SvaraRadera
  5. Men är det bra eller dåligt? UCI-nyheterna alltså. Elimineringlopp låter ju kul, men att XC-loppen med kortare tävlingstid låter ju som...CX, även om man inte kommer ned till en timme och ett varv...

    SvaraRadera