måndag 5 april 2010

Nya leksaker

När jag var i Stockholm förra helgen svängde jag självklart förbi Cykelcity och passade då på att uppdatera min "leksakslåda" med en Garmin Edge 500. Den verkar vara en väldigt smidig träningskamrat och är ju kompatibel med mitt SRM som jag ska damma av när jag nu ska börja träna inför Vätternrundan. Istället för att ha någon programvara på datorn som jag laddar ner träningsfilerna till så tänkte jag satsa på Garmin Connect, som i princip är samma sak online. Då kan man även dela med sig av sin träning i bloggen på ett smidigt sätt...

10 kommentarer:

  1. Ja den värkar bra! Men jag saknar intrevall funktionen:(

    SvaraRadera
  2. Intervall skall tydligen finnas med senaste firmware.

    Changes made from version 2.10 to 2.20:
    Workouts have been added.

    SvaraRadera
  3. Grymt. Men du borde kunna ändra från mp/h och feet, till km/h och meter?

    SvaraRadera
  4. Pumpen>> Min har intervallfunktion (v. 2.29).

    Adam>>> Fattar inte varför den visar ft och mph ibland och m och km/h ibland. Inställningarna är för metriska...

    SvaraRadera
  5. Hmm, knepigt. Men det är ju sånt man får räkna med när man ska ha det billigaste... ;)

    SvaraRadera
  6. Å fan då är de ju lungt!

    SvaraRadera
  7. Vad är grejen med att hela träningsbranchen verkar ha begått rituell lobotomering när det gäller val av måttenhet för energi? OK, jag begär inte att man ska kliva in i det tjugonde (ja, tjugonde...) århundradet direkt och använda en SI-enhet, men kan man inte åtminstone förvänta sig att man inte kallar kilokalorier för "calories"?

    SvaraRadera
  8. Men har du inte köpt en 705 nyss, eller kände du att du måste byta ner dig när du blivit motionär.

    SvaraRadera
  9. Martin, när det gäller effektmätare så får man oftast energiuttaget i både joule och kalorier. Eftersom kost- och "fitnessbranschen" är så tajta så har det blivit kalorier också i den senare eftersom energin i mat fortfarande envisas att anges i kalorier. Att man däremot inte lärt sig att man oftast pratar om KILOkalorier är däremot under all kritik...

    Magnus, min Edge 705 är det någon "svettdoftande ostätare" som använder nuförtiden, eftersom jag tappade den från styret någonstans mellan 4-11km till mål på sista etappen av Paris-Corrèze ifjol :-(

    SvaraRadera
  10. Jag gissar att Garmin använder Google translate när de översätter sin mjukvara... I Training Center är power översatt till ström... Så när jag cyklade till jobbet sist hade jag en medelström på 175W... Så jag är inte förvånad över kalorier...

    SvaraRadera