måndag 20 juni 2011

Säsongsavslutning

I slutet på maj i år kände jag mig i så pass god form (efter årets upplaga av JoFre Sports Toppningsläger) att jag blev lite sugen på att köra några tävlingar under juni, eftersom det såg ut att finnas utrymme för detta i arbetsschemat. Anmälde mig därför till följande tävlingar (utöver Vätternrundan som redan var inplanerad sen augusti 2010):

4/6 Luma GP
16/6 Vättern GP
22/6 SM tempo
24/6 SM linje
26/6 Cykel & Fjäll GP

Kände att detta krävde en intensifiering av träningen för att spetsa formen ytterligare, vilket resulterade i att jag den senaste månaden tränat 28 pass och totalt 55 timmar, varav det mesta på landsvägscykeln. Passade även på att kika hur senaste året sett ut träningsmässigt och kan konstatera att jag minsann tränat 7 timmar i veckan i snitt. Den mest volymiösa veckan var när jag var nere i Benicassim med Cykloteket Racing Team och Cykelgymnasiet Vansbro i våras (26 timmar) och jag har bara haft en endaste vecka med mindre än 1 timmes träning. Landsvägscyklingen dominerar bland träningsformerna (53 pass), men sen är det rätt jämnt mellan MTB, löpning och längdskidor (ca 35-45 pass). Även om jag lagt av med tävlandet så har uppenbarligen träningen bara knappt halverats (från ca 700 timmar per år). Den stora skillnaden är att det är rätt mycket "slaskträning", d.v.s. pass som varken är särskilt långa eller intensiva, utan bara genomförs för att det är skönt att röra på sig.

Nåväl, tävlingarna... Resultaten har varit idel goda (ungefär så bra som jag vågat hoppas på), med sviten 2-3-9-70-3 och lägg därtill lag-guldet på SM-tempot. Det kändes helt klart lite ovant att ge sig iväg i starten på första loppet, Luma GP, men det tog inte lång tid innan det kändes rätt så bekant att tävla på en cykel igen. Dagens race, Cykel & Fjäll GP, var det som kändes bäst kroppsligen och det är gött att kunna avsluta årets "säsong" med en bra känsla och även seger i bergspristävlingen som sponsrades av Siljan Skogs (där min älskade sambo syster Ängsås d.ä. jobbar).


2011 års bloggare i Dalarna, Henrik Öijer, tog denna schysta bild under dagens övningar

Den goda formen tillskriver jag att, trots att det blir mycket halvdan träning nuförtiden, så lyckas jag i princip varje vecka mönstra ett par pass med mycket hög intensitet, vilket jag tror är nyckeln till att bromsa förfallet som normalt sker vid en nedtrappning samt möjliggöra att återfå mycket av sin gamla form snabbt med ca en månads intensifierad träning!

Årets korta men intensiva säsong gjorde mig även påmind om varför jag lade av 2009. Blev på denna stund återigen ganska mätt på tävlingshets, regnväder, tidiga morgonar, resor och lidande... sånt slipper man när man tränar för sitt höga nöjes skull :-)

Hur som helst, så får landsvägscykeln vila ett längre tag nu eftersom resten av sommaren är späckad (främst i jobbet som förbundskapten för MTB) och jag känner mig rätt taggad att cykla lite mer i skogen framöver...

27/6 - 12/7 Världscuper i USA och Kanada
17/7 SM i Timrå
27-31/7 För-OS i London
1-8/8 EM XC i Slovakien
13/8 CykelVasan (där jag lurar på start om det går att ordna trots att de fyllt sin anmälningskvot)
27/8 - 6/9 VM i Schweiz

Sitter för övrigt uppe lite sent för att börja vända på dygnet inför vistelsen på den 6 timmar efterblivna Nordamerikanska östkusten... imorgon går flyget till New York :-)

1 kommentar:

  1. Imponerande serie det där! Kan skriva under på det där med de korta och intensiva passen även om jag inte är på samma höga nivå som du är.

    Lycka till i USA.

    SvaraRadera