söndag 5 juni 2011

Uppsala och dess förorter

Har spenderat de senaste dagarna nere i mina gamla hoods i Uppsala och har även gjort några avstickare ner till Uppsalas södra förorter. I onsdags tog min yngsta syster, Ninni, studenten under pompa och ståt (som sig bör), vilket även föranledde umgänge med allehanda släktingar som man träffar alldeles för sällan :-)

På självaste Kristi Himmelfärdsdagen var jag ner till Arninge för att köra en 250km runda med det s.k. SUB7-gänget som jag ska köra Vätternrundan med på (förhoppningsvis) under 7 timmar. Vi har 32st som rullade iväg, men vi hann bara ca 20km innan det blev en våldsam krasch där ca 7 personer gick omkull. Skadorna var tyvärr sådana att vi tillkallade en ambulans, som i sin tur tillkallade ytterligare ambulanser och en ambulanshelikopeter. Fullt pådrag m.a.o. vilket var tur med tanke på att skadorna bl.a. innefattade en bruten nacke och en spräckt svanskota... ännu en påminnelse om riskerna med denna sport :-(

Fredagen spenderades mestadels med diverse jobb sittande datorn i knät på min mors soffa. Exempelvis kräver min nästa artikel i Kadens lite mer tankeverksamhet än vanligt eftersom jag ska korta ner, kondensera och förenkla en ungefär 10 gånger för lång text som jag redan tyckte var nedkortad, kondenserad och förenklad. Egentligen borde jag skriva på den istället för att blogga nu, men hjärnan behövde en paus! Passade dock på att åka ut på en kortare cykeltur runt stan, vilket var kul eftersom det sällan blir någon cykling hemma i Uppsala och det är faktiskt rätt trevligt att hoja på Uppsalaslätten... när det inte blåser.

I lördags hade jag ett affärsmöte å JoFre Sports vägnar i Hammarby Sjöstad och passade då naturligtvis även på att köra Luma GP. Hade hört mycket om banan i Luma och av det jag hört dragit slutsatsen att den verkar vara skräddarsydd åt mig och dessutom väldigt rolig. Mycket riktigt passade banan mig perfekt och det gick resultatmässigt över förväntan. Det var kul att göra ett gästspel, men just nu känns det inte som det är något jag vill ägna mig åt varje vecka från mars till september ;-)

Hade aldrig varit i Hammarby Sjöstad förut, men det är verkligen ett mysigt ställe. Synd bara att det ligger så långt ut från centrum (Uppsala) där mamma bor och pappa bor ju t.o.m. norr om stan. Såg även två cykelbutiker jag hört mycket om men inte vetat var de ligger, Cycle Corner och Specialized Concept Store. Var förresten även förbi Cykelcity och hämtade en lånecykel inför ett tempo-SM, som jag tänkt köra om några veckor.

Under helgen har juniorlandslaget varit i Danmark och tävlat under ledning av Lars Wahlqvist, en av tränarna på Cykelgymnasiet i Skara. Jag har denna säsong provat att ha ett samarbete med våra tre cykelgymnasier i Falun, Skara och Vansbro gällande juniorlandslagets verksamhet. En av anledningarna att jag sökt detta samarbete är att kunna ha fler landslagsaktiviteter för juniorerna. Räknar man samman de dagar (med 8 timmars arbetestid per dag) jag är ute på landslagsaktiviteter under året så är det inte mycket av min 50%-tjänst kvar. Det hade därför troligen bara funnits tid för en resa för juniorerna (undantaget mästerskapen) om jag själv varit ledare, medan vi nu kommer ha minst tre landslagsresor endast för juniorer. Dessutom får dessa redan bra tränare som finns på respektive gymnasium möjlighet att utveckla sig ytterligare genom internationella erfarenheter och kontakt med andra cyklister än de som går på deras gymnasium.

På Kristi Himmelfärd i torsdags körde de i Varde och i lördags var de i Kolding och härjade. Det var idel framgångar för tjejerna, Felicia och Ida, som tog dubbelseger på båda tävlingarna. Killarna gjorde nästan rent hus på pallen vid första racet, där Axel och Johan tog en dubbel. De hade inte riktigt samma flyt på nästa race, där Ludwig blev enda svensk på pallen efter att även Dennis varit med i toppen men till slut blev 4:a. Summa summarum har hela gänget gjort bra ifrån sig, trots att det för de flesta var landslagsdebut.

1 kommentar:

  1. Ja man måste vara försiktig! Jag lovar jag kollar extra noga efter GC nu när jag är ute på vägarna.

    SvaraRadera