torsdag 12 maj 2011

Riskanalys och glädje

Apropå Trek, så har väl veckans stora (och tragiska) händelse varit dödsolyckan i Girot där Wouter Weylandts i Team Leopard - Trek omkom. Onekligen mycket sorgligt och en obehaglig påminnelse om riskerna med cykelsporten...

Detta är kanske mest påtagligt på landsväg, där vi bland betongkanter och stolpar av stål kan susa fram i upp emot 100km/h eller trängas och armbågas i en klunga och allt iförda lycra och en liten frigolitbit på skallen. Naturligtvis väljer vi i stor utsträckning hur stora risker vi vill ta, men helt riskfritt är det förstås ändå aldrig eftersom slumpen eller någon medtrafikant kan göra att går snett vår egen försiktighet till trots. Varför utsätter vi oss då för detta? Jag tror att det främst handlar om kärleken till aktiviteten, i det här fallet cykelsporten.

Blev påmind om denna kärlek till en särskild aktivitet när jag såg ett projektarbete som en skolkamrat till min yngsta syster Ninni har gjort under sista året på gymnasiet (de tar studentexamen om några veckor):

1 kommentar:

  1. Skrev till Josephine, hon som har gjort låten och musiken och videon, och sa att du hade lagt ut den på din blogg :) här är hennes svar:
    "Tack så jättemycket för det fina berömmet, jag blir jätteglad att folk gillar den! Jag blir speciellt glad att se att folk bloggar den vidare. Tacka din bror från mig! "

    så, det uppskattades från hennes sida :)

    SvaraRadera