söndag 8 maj 2011

Lägersummering

Värmland visade sig från bästa sidan under det nyss avslutade CykelVasa-lägret. När jag och två av de andra ledarna (Isak och Peter) anlände i onsdags stod en bil och gjorde "donuts" på torget, där däcksröken låg tät. På den avslutande cykelturen idag höll jag dessutom på att köra över en varg som softade i vägkanten när vi kom susande nerför en grusväg och sen visade prov på dåligt trafikvett när den sprang ut mitt framför mitt framhjul...

Där emellan har solen lyst över deltagarna och oss ledare samtidigt som det har cyklats, övats och trixats dagarna i ända. Kan återigen konstatera att det verkligen är som det ofta sägs att man lär sig mest medan man lär ut till andra. Dessa dagar har varit oerhört lärorika för min egen del när det gäller att förstå hur man ska lära ut mountainbikecykling till någon som annan. Även om jag lade ner en del tid på att fundera igenom vilka "delfärdigheter" som viktig MTB-teknik innehåller redan innan lägret blev det flera aha-upplevelser. Tyvärr finns det dåligt med träningsmaterial med övningsinstruktioner för de som vill träna teknik på cykel. Detta har jag vissa planer på att ändra på och nedan ser ni skisser på en av övningarna vi kört under helgen:



Även om det var en hel del att stå i under lägret hann vi med lite samkväm också. Så här såg bordet i ledarnas stuga ut efter fredagskvällens snackande, historieberättande, skoj och skratt. Vissa skulle säga att det är dålig kost, jag tycker förstås det är exemplariskt, men kan inte ta åt mig äran utan tackar Reck och "Läppen" för tilltuggen ;-)

4 kommentarer:

  1. ...var lite stressad innan min resa ner till Lund och glömde tacka dig och dem andra instruktörerna för en lärorik & inspirerande upplevelse. Stort tack ;-)
    Alexander

    SvaraRadera
  2. Roligt att höra Alexander :-)

    Lycka till med MTB-säsongen!

    SvaraRadera
  3. hej Fredrik

    Det du inte vet är att jag med hjälp av andra höll kurser i MTB i Friluftsfrämjandet. Vi hade tvåstegskurser för ledare.
    Vi har en instruktionsfilm och material från 1993.
    mail kommer...

    SvaraRadera
  4. Ok. Nu är jag allvarligt avundsjuk. Själv har jag bara sett SPÅR av våra fyra stora rovdjur.

    SvaraRadera