lördag 2 januari 2010

Året som gått

Alla riktigt "seriösa" bloggar måste naturligtvis ha en sammanfattning av det gångna året så här års och jag faller naturligtvis för grupptrycket...

Tänkte bara börja med att tacka värdparet för nyårsfesten jag bevistade. Hatten av till Ingrid och Jonas, ett strålande kalas som t.o.m. innehöll dans framåt småtimmarna. Rev även av flera "Dagens Fredrik Lite", d.v.s. klavertramp som inte riktigt når upp till "Dagens Fredrik"-status.

Var lite sliten årets första dag :-)



Nephew är ju från Danmark, ett land jag fått bekanta mig lite extra med i år. Helt klart ett ställe där jag kan tänka mig att spendera mer tid, det är en skön stämning och en bra mix av nordisk "ordning och reda" och kontinental charm.

Team Capinordic har varit ett roligt lag att köra i, även om det slutade i mol när laget lades ned i slutet av säsongen. Många nya kamrater och erfarenheter rikare. Nedläggningen av laget var även startskottet för avslutet på min egen cykelkarriär och även om det finns ett lag som jag kanske hellre avslutat karriären i så kändes detta som ett värdigt slut. Säsongen som sådan var faktiskt lite halvdan, för även om det rent resultatmässigt varit helt ok, så kommer jag nog främst komma ihåg tre besvikelser. Att jag förlorade SM-linjet, att jag småklantade bort en bra chans till en pallplacering i Danmark Runt och min dåliga insats på tempo-VM. Egentligen är det inte mycket att orda om. Marcus var den klart bättre cyklisten av oss, men jag hade ju ett taktiskt övertag på honom. Danmark Rundt sumpade jag p.g.a. att jag inte lyckades fixa så elementära saker som att ligga långt fram i klungan och att inte växla med tryck på pedalerna. Varför min annars så patologiskt stabila form plötsligt var puts väck veckorna kring VM fattar jag fortfarande inte riktigt. Tur att jag inte är bitter ;-)

Att jag lägger av som tävlingscyklist innebär att en stor del av den tid och energi jag tidigare lagt på träning och tävling nu kommer att riktas mot mitt företagande. Som vanligt har det varit väldigt givande att arbeta med firman senaste året. Det är fantastiskt roligt med den kontakt jag har med träningklienterna, oavsett om det är de gamla regelbundna eller de som anlitar mig då och då. Två saker har dock stuckit ut ur mängden i år. I maj lanserade jag ny hemsida efter att den gamla varit mig trogen ända sedan starten i januari 2003. Affärsidén har hela tiden varit att bedriva en stor del av verksamheten online och då är det A och O med en fungerande hemsida. Den nya har webbshop, forum och lite fler funktioner för klienterna. Tack Daniel (men jag har fler idéer du ska få slita ditt hår över)! I augusti skrev Benny Andersson in sig i historieböckerna när han vann veteran VM nere i franska Pra Loup. Benny och jag har samarbetat sedan våren 2004 och vi fick väl kanske inte den bästa starten. Han gjorde sin sämsta säsong hittills och ifrågasatte naturligtvis min träning. På hösten vände det dock snabbt och förtroendet återupprättades. Vi har sedan dess fortsatt att förfina träningen och vår kommunikation. Jag har alltid beundrat idrottare som gör sitt bästa i alla lägen och har ett målmedveten och kritisk approach till sitt idrottande. Bennys VM-guld får anses vara kronan på verket... hittills!


Året har även bjudit på sorg när både min morfar och mormor gick bort på kort tid. Det är livets cykel och man vet ju att det kommer att ske, men trots det är det alltid ledsamt. På julaftonsmorgonen för drygt ett år sedan cyklade jag traditionsenligt ut och fikade med dem. I år blev det biltur till deras grav istället. Tror det ska bli en ny tradition eftersom jag på samma gång även passade på att besöka min farmor och farfars grav, som jag inte varit vid på mellan 5-10 år.

Året har även innehållit den mest spektakulära och innehållsrika resa jag gjort under mitt vuxna liv, "road trip" genom västra USA. Vi lyckades se och uppleva en våldsam mängd saker utan att det kändes allt för intensivt och stressat. Stjärnglans i Beverly Hills, naturupplevelser som kan göra vem som helst gråtmild, världens softaste biograf (The Bagdad i Portland), high life i Las Vegas, spökstäder, strandhäng och turistig sightseeing... dessutom massor av ändlösa landsvägar. Lägg därtill en lagom dos storstadspuls när vi stannade förbi New York på hemvägen. Enda plumpen var väl att jag gärna haft mer kontakt med lokalbefolkningen. Är även lite besviken att jag inte lyckades bli arresterad en enda gång ;-)

Nu är det bara att se framåt mot 2010 och allt nytt och intressant det har att erbjuda.

Ska bli intressant att se hur jag klarar omställningen till att bli motionär. Har i alla fall satt upp ett idrottsligt mål för året, att genomföra "En Svensk Klassiker". När jag bestämde mig för detta fick jag genast idén att försöka bli topp 100 på samtliga lopp. Efter att ha studerat lite resultatlistor insåg jag att det inte var rimligt överhuvudtaget. Åtminstone inte på Vasaloppet och Vansbrosimmet, där tänkte jag sikta på topp 200. Lite utmaning ska det väl vara ändå?

Nya jobbet som förbundskapten för mountainbikelandslaget är väldigt taggande. Det finns både långsiktiga och kortsiktiga mål med jobbet. Siktet är redan inställt på London 2012, där jag är helt övertygad om att svensk MTB kommer att göra sig känd för en bredare publik.

För FE Träningsoptimering och www.toppfysik.nu finns det planer så det räcker. Till råga på allt är jag ju i full färd med att starta nytt företag med min förra kombo Jocke. JoFre Sports ska ju börja arrangera träningsresor och den första går av stapeln i maj. Kommer jag således ens halvvägs ner min lista över affärsidéer och saker jag vill genomföra i firmorna så får jag vara mer än nöjd.

Väl mött i det nya året!

4 kommentarer:

  1. Imponerande som vanligt och bra skrivet!

    SvaraRadera
  2. Kul att du bara ska bli topp 200 som motionär ;-)! Kanske ses vi på nån resa eller så hörs vi när jag behöver råd!

    SvaraRadera
  3. Vilken årssammanfattning. Hunnit med väldigt mycket du. Hoppas detta året blir minst lika bra

    SvaraRadera
  4. Det är fantastiskt att se Benny prestera. Han fullkomligt flyter ifrån sina konkurrenter tillsynes oberörd!

    SvaraRadera