måndag 28 december 2009

Friluftsdag och dagens Fredrik #3

Nu börjar julen sakta fasas ut och saker och ting bli som vanligt igen. Igår var en riktig friluftsdag för min del. Började dagen med ett skidpass uppe på Lugnet. Hade sådan tur att Jonas Djurback anlände till parkeringen exakt samtidigt som mig. Vi kunde därmed slå följe och flåsa varandra i nacken i 75min. Från skidåkningen begav jag mig rakt ut i vildmarken (läs Marnäs). Syster Ängsås d.ä. hade föreslagit en skogspromenad på hennes ägor och man kan lugnt säga att jag fick mitt lystmäte. Två och en halv timmes (effektiv tid) vandring i obanad terräng i djup snö och över myrar (vi båda plurrade i dyn en gång var). Målet var en liten jaktstuga (kallad "herrgården") uppe på ett närliggande berg. Under turen såg vi, vad vi senare skulle få reda på, var relativt färska vargspår. Tre stycken vargar hade sett just där vi var tidigare på dagen. Kändes lite exotiskt :-)

Väl uppe på "herrgården" intogs kaffe och bakverk, dessvärre utan att vi kunde njuta av den fabulösa utsikten eftersom alla fönster på kojan var alldeles frostiga. Vid hemkomsten till "Casa Ängsås" bjöds det på älgkallops med potatis och blåbär och hallonpaj till efterrätt... Mums!

Passade även på att göra "Dagens Fredrik #3" igår, och återigen var min stackars bil inblandad. När jag skulle köra hemifrån på morgonen var parkeringsplatsen inte plogad och jag hade ett jäkla sjå att ta mig ut från den. Lyckades nätt och jämnt ta mig framåt och förbannade de satans slöfockarna som inte plogat parkering än (klockan var ju strax efter 10 på en söndagmorgon). Med bilens och mina sista (mentala) krafter tog jag mig ut på den plogade vägen. Men inte gick det något bättre där, nästan värre, jag stod bara och slirade utan att komma någon vart. Då upptäckte jag att jag glömt handbromsen i...

6 kommentarer:

  1. Du är grym Fredrik! Handbromsen i....:-) Det är rätt spännande nu att få se vad som kommer härnäst?

    SvaraRadera
  2. Till skillnad från många andra aspekter i livet har jag inga mål eller förhoppningar om att överträffa tidigare uppnådda resultat när det gäller "Dagens Fredrik" ;-)

    SvaraRadera
  3. Haha! Du är ju bara för häftig... att överhuvudtaget erkänna detta offentligt tyder på självförtroende ;-)

    SvaraRadera
  4. Börjar förstå att Otto sålde Teambussen....
    /Wille

    SvaraRadera
  5. Kapten Sohl hade nog älskat denna historia...:-D

    SvaraRadera
  6. Att åka bil med Fredrik är ett äventyr...
    Likblek i ansiktet och skrämmande nära att vomera. Att man är löjligt åksjuk är ju en helt annan historia. Max nio varv i rondellen Fredrik ;o)

    SvaraRadera