torsdag 12 augusti 2010

Mellanlandning

Efter EM i Hafjell drog vi direkt till Åre på ett 3 dagar långt träningsläger med downhill-landslaget. SM i downhill går där nu till helgen och det blev förstås främst träning på SM-banan. Vi har har ett litet samarbete med Mitt universitetet för att se vilka av de analysmetoder som man ofta använder inom den alpina skidåkningen som kan appliceras på utförsåkning på cykel, bl.a. videoanalys och tidtagning av intressanta sektioner med ingångs och utgångshastigheter. Vi passade även på att köra ett kortare test på en SRM-testcykel för att mäta lite fysiska presationsvaribler. Protokollet innehöll 3st maximala accelerationer genom hela kadensregistret samt ett 5min "tempolopp" där vi kikade på deras snitteffekt. Tror vi lärde oss en del saker som kan vara nyttiga för framtiden under dessa dagar...


Själv stannade jag inte kvar i Åre för SM utan har gett mig ner till Dalarna igen eftersom jag har lite åtaganden i samband med CykelVasan. Det har i princip bara varit en mellanlandning hemma, eftersom jag kom hem sent igår och ska precis sätta mig i bilen för att köra upp till Lindvallen i Sälen. Ikväll och imorgon ska jag hålla en "clinic" där kring grunderna i mountainbikeåkning som Sport Support Center håller i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar