lördag 7 mars 2009

Bergstest

Idag avverkades första av ett gäng riktigt tuffa pass här nere.

Bland kommentarerna efter inlägget med vårt träningsprogram här nere efterfrågades lite data från vårt bergstest. Klättringen är den klassiska Puig Major och vi körde från botten upp till tunneln, vilket enligt skylten i början av backen är 13,9km med 6,2% snittlutning.

Här är mina data:

Längd: 13,9km
Höjdskillnad: 845m
Snittfart: 23,5km/h
Tid: 35:20min
Snitteffekt: 420W
Snittpuls: 172bpm
Snittkadens: 76rpm

Totalt körde vi Sollerberget i "sweet spot", maxtest upp för Puiggen och fyra omgångar lagtempo (två före och två efter bergstestet). Det blev 190km i cykelkläder idag, men för mig bara 180km på cykeln eftersom jag fick punka 10km hemifrån precis när servicebilen åkt före för att göra iordning för vår hemkomst. Det blev taxi istället, med glada tillrop från lagkamraterna när jag kom svischande förbi i taxin med cykelhjälmen fortfarande på skallen :-)

Ungefär såhär fort gick det upp idag :-)



Andreas Lindén gav idag prov på sin totala obildning genom att inte veta vilka gruppen Just D är. Ofattbart!

Jag och Steve roade oss med att sjunga lite under det första lagtempot idag.

5 kommentarer:

  1. Relalalaxa

    jag var nere och körde i MC i Europa och fullt ös uppför ett berg och MC började gå dåligt som tusan...Glömde bort den tunna luften *lol*

    SvaraRadera
  2. Apropå fort uppför... http://www.youtube.com/watch?v=hN_VubuGyDg

    SvaraRadera
  3. Väldigt intressant att få inblick i hur träningen under ett läger med ett proffslag ser ut!

    Hur ser matintaget ut under en så här tuff dag?Kör ni 190 km nonstop eller är det någon paus inlagd? Måste vara svårt att få i sig tillräckligt med energi för att kroppen ska funka bra under hela lägret när det är så mycket tid i sadeln. Hur löser ni det?

    Hur hårt körde ni på lagtempodelarna?

    SvaraRadera
  4. Kul att läsa. Var 3:20 efter den tiden förra året. Nu har jag en anledning till att ta i lite mer.
    Hur ser det ut med bergsraset efter avfarten till Calobra. kommer man förbi där eler vände ni på toppen av Piggen? // Lintala

    SvaraRadera
  5. Var du tvungen att roffa åt dig alla cykelgenerna i genpoolen? Lite data från min spinning i måndags:

    Längd: Eh... 1,75m?
    Höjdskillnad: En halvmeter från golvet
    Snittfart: Cyklen stod liksom still
    Tid: 55:00min.
    Snitteffekt: Effekt? Jag var nära döden.
    Snittpuls: Hm. När börjar man få blodsmak i munnen?
    Snittkadens: De-kandes. Hahaha. Haha.

    Kram!

    SvaraRadera