fredag 20 mars 2009

Krigsplacering

Just fått besked om att jag inte längre är krigsplacerad eftersom det har gått 10år sedan jag gjorde lumpen.
Jag gjorde lumpen på Idrottspluton vid Svea Livgarde i Kungsängen utanför Stockholm.
Min militärtjänstgöring var inte direkt den mest lyckade i mannaminne. Lyckades få kompaniförbud (typ husarrest) redan första veckan när jag glömde låsa mitt skåp två gånger. Kronan på verket måste ändå ha varit "bananskalsincidenten". Inför vår soldaterinran stod vi uppställda framför kasernen, vilket även alla andra kompanier gjorde, totalt säkert över tusen man. Jag hade just tränat och passade på att äta en banan medan jag väntade. När jag ätit upp uppstod problemet med vad jag skulle göra med bananskalet. Först tänkte jag lägga det i fickan men kom sen på att jag nog skulle kunna kasta det in i skogsbrynet ca 10-15m bort. Siktade och slängde allt vad jag hade. Precis när bananskalet lämnade min hand kom våra befäl ut från kasernen och ropade "UPPSTÄLLNING". Bananskalet seglade i en fin båge över deras huvuden men vecklades samtidigt ut som en fallskärm. Det kom således inte alls så långt som jag tänkt, utan damp helt odiskret ner med en duns på taket på major Mattssons bil. Fiasko! Vår plutonchef kapten Sohl skrek genast "vem i h-e gjorde det där?". Jag erkände direkt samtidigt som jag skyndade fram för att plocka bort skalet från bilens tak. Den utskällning jag fick efteråt inför alla andra beväringar minns jag som igår. Den började med "Ericsson, 1410 Ericsson, är det du igen...?".

Någonstans i mina lådor i källaren finns en video från lumpartiden som ett av gruppbefälen, triathleten Marcus Andersson, gjorde. Kommer ihåg att den var rätt underhållande, synd att jag inte har en VHS-spelare längre.

3 kommentarer:

  1. Ja du han väl med några rätt minnesvärda manövrar under tiden i Kungsängen...

    SvaraRadera
  2. Ha ha, Låg du på idrottsplutonen där? Den tog dom bort tills jag rykte in år 2000 där.

    SvaraRadera
  3. Underbar läsning 1410! Ditt bananskal på majorens biltak är ett av mina skarpaste minnen från IDP. Andra fina minnen är Innebandy-Nilssons nakenkonster i korridoren med akrobatiska nummer såsom klassiska Helikoptern följt av Segelbåten och "Hamburgare med bröd". Judo-Bagdos oförmåga att gå i takt sitter även kvar i minnet. ...såsom Sturecompaniets röda matta i logementet. /Widegren i sängen under

    SvaraRadera