tisdag 24 mars 2009

Tänk positivt

Jag har alltid haft svårt för dubbeletapper. Imorgon ska vi köra dubbeletapp 83km med start kl 08:50 och 76km med start kl 15:05. Inte min favorit grej!

Målet för morgondagen är därför att bevaka. Låter defensivt, men det innebär ändå att man måste hålla sig framme hela tiden så att det inte piper iväg onödiga grupper som kan vinna etappen eller sabba sammandraget.

Idag körde vi 198km i måttligt blåsiga förhållanden. Jag var uppmärksam ungefär 98km, vilket är för lite om man vill vara med på riktigt och inte bara vara någon form av statist. Det var således 50% chans att nått gick iväg när jag satt och flummade på fel ställe i klungan. Jag satsade på rött och roulettekulan landade på svart... 26 man gick iväg i ett kantvindsavsnitt med ca 25km till mål och fick mellan 22 och49sek på det som kan kallas "huvudklungan", där jag satt och vevade.

Nu ska jag kolla väderförhållandena inför imorgon. Vindriktning och nederbörd!

8 kommentarer:

  1. Kanke dags att inse att det inte handlar om rouletteförhållanden när 26 man går iväg när det är 25 km kvar! I mina ögon är man då i finalen och då är det ingen slump vem som kommer med i tätgruppen...

    Matin

    SvaraRadera
  2. ..hööruu Matin eller vad du heter...har du kört nåt 2:2 race i nordfrankrike med 130 startande...även om man e bäst i sverige på tempo och 20 på vm så kanske man inte kan vara 100% vaken alla km på alla etapper...e övertygad om att Fredrics lagkamrater slet som djur då gänget gick iväg!
    Kör hårt Fredric!

    SvaraRadera
  3. Åååååh internet är späckat med puckon. Jag håller med - kör hårt Fredric, det är väldigt kul att läsa dina racerapporter.

    SvaraRadera
  4. Lycka till! Du tar dom!

    SvaraRadera
  5. Fredrik,du är uthållig. Du tar dem till sist!

    SvaraRadera
  6. Jag håller helt med dig Fredrik roulette är rätta ordet, ibland rysk, ibland bara vanlig och ibland båda delarna utav det. Släng in lite regn, kantvind, dåliga vägar och volà vi har ett franskt 2.2 race!

    Steve

    SvaraRadera
  7. Jag uttryckte mig kanske lite klumpigt och jag misstolkade kanske inlägget när jag tyckte att det såg ut som om det var slumpen som gjorde att Fredrik missade avgörandet. Man kan självklart inte vara superalert alltid men att missa en 26-manna grupp som går iväg 25 km från mål... - man bör nog iaf undvika att berätta för sportdirektören att det berodde på ouppmärksamhet och att man blev tagen på sängen... Då skulle jag tro att det är bättre att säga att "benen inte var där".

    Svar till #2: Visst har jag kört den typen av tävlingar - har du?

    En del verkar ha tagit illa upp över mitt inlägg så nu överlåter jag åt bl.a. ryggdunkande tävlingsmotionärer att kommentera istället.

    Lycka till Fredrik! Går det segt för Lukas förresten eller har han andra problem?

    "Matin" - morgon? Ja, kanske det...

    SvaraRadera
  8. #2 här.....Nä jag har inte kört såndana tävlingar, brukar bryta vårt KM så e på lite annan nivå!

    SvaraRadera