onsdag 4 mars 2009

Känns rätt gött faktiskt!

Jag har generellt sett ingenting alls emot hård träning. Snarare tvärt om. Men till och med jag har en gräns. Detta är vad vi åkare nu lyckats förhandla ner träningsprogrammet för lägret till. Det var ännu tuffare innan...

Idag körde vi 3 timmar rätt lugnt på tempocyklarna för att ställa in dem. Jag har inte bestigit en sån apparat sen jag gick i mål på VM den 25:e september.

Torsdag: 4 timmars återhämtningspass på tempocykel med 3min max och 2x20min lagtempo

Fredag: 4,5 timmar på tempocykel med 2-3x20min lagtempo, 1st max tempolopp och 10x20/1:40min spurt

Lördag: 6 timmar med 14km bergstest, 3x20min lagtempo, 10x20/1:40min spurt och 1st träningstävling

Söndag: 7 timmar med 10x20/1:40min spurt, 6-8xspurtuppdrag, 2-3x20min lagtempo med maxavslutning och 1-2st träningstävlingar

Måndag: Fri träning

Tisdag: 4 timmars återhämtningspass på tempocykel med 3min max och 2x20min lagtempo

Onsdag: 4,5 timmar på tempocykel med 2-3x20min lagtempo, 1st max tempolopp och 10x20/1:40min spurt

Torsdag: 7 timmar med 14km bergstest, 3x20min lagtempo, 10x20/1:40min spurt och 1st träningstävling

Fredag: 8 timmar med 10x20/1:40min spurt, 6-8xspurtuppdrag, 2-3x20min lagtempo med maxavslutning och 1-2st träningstävlingar

Lördag: Fri träning

Söndag: 4 timmars återhämtningspass på tempocykel med 3min max och 2x20min lagtempo

Måndag: 4,5 timmar på tempocykel med 2-3x20min lagtempo, 1st max tempolopp och 10x20/1:40min spurt

Tisdag: 7 timmar med 14km bergstest, 3x20min lagtempo, 10x20/1:40min spurt och 1st träningstävling

Jag har faktiskt cyklat 8 timmar en gång förut i min cykelkarriär, men då ingick knappast en massa spurter, lagtempo eller träningstävlingar. Det snyggaste måste ändå vara 4 timmar långa "återhämtningspass" med 3min max och 2x20min lagtempo. Nej, det är ju få saker som gör en så pigg och pånyttfödd som ett sånt pass?!?!?!?

7 kommentarer:

  1. hmmm, å jag som tyckte att jag hade fått till ganska bra träning de senaste fem dagarna, NOT!! i jämnförelse med eran träning, f.n jag skulle behöve fler veckor för att komma upp i dessa timmar :)

    Med ni Svenskar i laget är ju hård som flinta..

    Keep up the good work... å lycka till, följer med spänning..

    Marcus Nyström

    SvaraRadera
  2. Helt galet sjukt grymt. Länkade till detta inlägg lite här och där på nätet, för det här måste ju Svensson få ta del av. Nu ska jag plocka upp min haka från golvet och gå och lägga mig.

    Kör hårt (hahaha...)!

    SvaraRadera
  3. Maffigt. Ett träningsupplägg ur ett "klara-sitt-jobb"-perspektiv.

    SvaraRadera
  4. Jorå...nu kan man ta sitt eget program dubbla det och iaf kallade skitlätt i jämförelse med det ni kör. Hoppas kroppen håller bara? Eftersom jag ska till Mallis vecka 13 är jag lite nyfiken på var ni kör bergstestet. Skulle vara kul och se hur långt efter jag är ;-))

    SvaraRadera
  5. Tiden är det ju inget fel på, det blir ju lite mer på läger. Blev 25 h på den veckan jag var i Portugal. Men innehållet ser ju ganska tufft ut. Det finns nån magisk gräns runt 7-7½ h tycker jag, är inte ett dugg avundsjuk på era 8 timmar. Fast jag är ändå lite avundsjuk, låter faktiskt ganska kul i mina öron :)

    Distansdrottningen
    Avalo

    SvaraRadera
  6. Du är bara gnällig! PA:s har väl 8h arbetsdag som alla andra ;-)
    Du vet väl vad min coach sa...self coached athletes does what feels good, not what IS good!

    SvaraRadera
  7. Vem ansvarar för er träning? I mina ögon ser det ut som representanter för både den "gamla" och den "nya" skolan har satt sig ner och kokat ihop ett träningsprogram... Har svårt att se nyttan med ett sådant program och det skulle vara intressant att höra hur de motiverar upplägget. Ser fram emot att läsa hur träningslägret fortskrider!

    Martin

    SvaraRadera