onsdag 29 april 2009

Räddare i nöden

Idag drabbades jag av två punkteringar. Dessvärre hade jag bara en reservslang med mig. Lyckligtvis dök det upp en godhjärtad dalmas från Gustafs (som hade kört Finnmarksturen) i en vinröd Saab 9-5 där ute i ödemarken som skjutsade mig till Cykel & Motor i Säter. Även där var det välvilliga människor som lät mig köpa en 60kr slang för 40kr. Troligen var det mitt städade yttre och ärliga uppsyn som lugnade dem :-)

Nu är det däremot äntligen bevisat att Davide Rebellin inte är någon ärlig person! Han har nu testat positivt för dopingmedlet CERA...

Det är tråkigt men jag har automatiskt lite svårt att lita på killar som varit framgångsrika cykelproffs på det dopingstinna 90-talet. De senaste åren har jag dock varit lite ambivalent kring gubben Davide (han blir ju 38 bast i år). Han har faktiskt nästan gjort bättre resultat nu på gamla dagar än tidigare i karriären. Jag har haft två teorier kring detta. Antingen är han en av få som fortfarande lever kvar i en gammal kultur och inte kan låta bli att fuska eller är han en sådan talang att han faktiskt kunde göra bra resultat förr och trots att han kanske blivit aningen sämre nu när han är över 35 kan göra bättre resultat.

Nu har vi i alla fall fått svaret på vilket av alternativen det var. Frågan jag ställer mig nu är däremot, vad är det han har dopat sig med i år? Han har ju inlett säsongen riktigt jäkla bra och tar ju knappast CERA i år, vilket vi kan förmoda att han gjorde förra våren. Det måste alltså finnas något nytt preparat som man inte kan testa för. Vilka andra är med och knaprar?

Har länge funderat på att läsa den här boken, kanske är dags att göra "slag i saken"?

Vill man istället för att, som jag, grotta ner sig i cykelsportens negativa sida rekomenderas varmt att läsa Henrik Öijers inlägg om konsten att köra lagtempo :-p

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar