lördag 28 februari 2009

Skäll x 2

Idag har jag fått skäll... fast inte så allvarligt som tur är.

I slutet av etappen var jag loss en stund i en 7-mannagrupp där flera som låg bra till sammanlagt var med. Eftersom Martin inte var med så var jag självklart inte särskilt intresserad av att hjälpa till. Övriga utbrytarkollegor prövade alla taktiker för att få mig att vara med och dra. Först lite grymtningar, sen upprörda frågor om vad jag höll på med, därefter hot som snart övergick i desperata besvärjelser och till sist uppgivna försök till att locka med etappseger. Sorry grabbar, men ni vet spelreglerna!

Det hela slutade i klungspurt och vi försökte göra någon form av spurtuppdrag åt Martin. Dessvärre var det bara jag och Jonas som lyckades hålla oss något så när framme för att hjälpa honom. Den hets och galenskaper som de sista 10km på smala och risiga vägar inför en klungspurt med 100 man innebär bör man nog uppleva för att förstå. Under dessa förhålanden är det inte lätt med kommunikation med någon på sitt modersmål, än mindre på något så grötigt som danska. Det blev därför lite misskommunikation mellan mig och Martin med ca 1200m till mål vilket innebar att han tappade lite mark. Efter målgång fick jag lite "konstruktiv kritik", men kunde ju bara vända på det och säga att vill han ha det på ett visst sätt så lär han åtminstone ta det på engelska såhär i början innan danskan sitter. Måste dock säga att Martin är en "god fyr" och efter eftersnacket konstaterade han att jag åtminstone var den enda som var i position att hjälpa till eller strula till det :-)

1 kommentar: