måndag 25 oktober 2010

Andas in, andas ut och slaaaapna av

Okej, vad är det med oss människor att vi promt måste dra allting till sin spets och extrem?

Idag kan man läsa på DN om en dansk kärnfamilj som äter "hälsoshaker" till frukost, uteslutit socker (om de jämför med kokain) ur sin kost, löptränar varje dag (hela familjen) och skickar med hembakta muffins och naturgodis till barnen när de ska på kalas. Avspänt!

Som träningsentusiast har jag naturligtvis inget mot fysisk aktivitet och sund kost, men de där danskarna känns väldans skitnödiga. Kan inte folk bara ta det lite soft och njuta av sin träning och äta en hyfsat bra kost? Framförallt stör jag mig nå grunjävulskt på detta överdrivna fokus på kosten, som är typ 1% av "må bra"-ekvationen, där fysiska-, mentala- och sociala aktiviteter står för de övriga 99%!

På andra sidan skala då? Jo, DN rapporterar att marijuana med stor sannolikhet blir lagligt i Kalifornien efter folkomröstningen 2 november. Inte för att jag tycker extra illa om gräs som drog (snarare tvärtom, är betydligt mer bekymrad över mänsklighetens alkoholkonsumtion), men vi människor behöver knappast fri tillgång till ännu en skadlig drog (till skillnad från endorfiner) :-/

4 kommentarer:

  1. Dags för en dos Plegasil för herr Ericsson låter det som...

    SvaraRadera
  2. Det här inlägget går jag igång på. Jag stör mig något grymt diskutionen om nyttig mat. Jag stör mig säkert mer än vad som är hällsosamt. Men i nio fall av tio så innebär ju nyttig mat inget fett och inget socker. Det vill säga bland det viktigaste vår kropp måste ha. Sen att folk äter för mycekt gör att det blir onyttig mat?!?!, Pröva äta 100% fibrer ett tag och se hur nyttigt det egentligen är....

    Folk vill äta mat som innehåller så lite som möjligt för att de ska röra på sig så lite som möjligt,..fan, att röra på sig är ju det bästa som finns. Däräfter kommer att äta god mat. Ser man inte den ekvationen så får man nästan skylla sig själv.

    Folk är inte kloka!

    SvaraRadera
  3. Tycker det var en rätt bra artikel, läste den själv i pappersform under söndagen. Kanske kan det få NÅGON att vakna upp?

    Deras metod att göra en total omställning från början tror jag är nödvändig om man ska se resultat fort. Och socker får vi dessutom i oss från ganska mycket ändå, så det behöver vi inte stoppa i oss extra av.
    Präktigt eller inte, men för dom fungerade det!
    Tyckte den andra killens kommentar var huvudet spiken:

    "Vill man hålla på som kaniner måste man äta som kaniner."

    Over ´n out/P.

    SvaraRadera
  4. Fredrik, marijuana blev inte lagligt i Kalifornien. Om det är bra eller dåligt får någon annan säga mig. Själv ska jag istället ut och knarka endorfiner nu (som du föreslog).

    Magnus

    SvaraRadera