fredag 23 januari 2009

Idoldyrkan i vardagen

Har varit uppe i Orsa Grönklitt igår och idag. Höll ett kortare föredrag om idrottsnutrition för Enervits räkning kl 08 imorse. Åhörare var diverse skidglada människor som Ramirents frisksportar-VD Mikael Öberg samlat ihop, en salig blandning av anställda, kunder och vänner. De tränade inför Vasaloppet och Stafettvasan. Pratade med flera av dem mellan träningspass och matintag och alla vittnade om att deras motivation och glädje för motion "boostats" av Mikaels entusiasm och glöd. Denna förmåga att engagera andra människor på ett avspänt och enkelt sätt imponerar på mig och är den typ av ledarskapsförmåga som jag själv strävar efter.

Träffade gruppen redan igår kväll när jag bjöds på middag efter första passet. Satte mig vid ett av borden och hälsade på de andra som satt där och insåg att jag hamnat i sällskap med en flerfaldig Olympisk mästare. Jag upplever att jag blir mer tagen av en sådan närvaro än "folk i allmänhet". Vet inte om det är p.g.a. att man jag själv är idrottare. Efter att ha ägnat de senaste 16 åren åt träning har man väl en hyfsad insikt i vad som krävs för att uppnå något sådant. Till råga på allt har denne person dessutom haft den goda smaken att bosätta sig i lärdomsstaden Uppsala... Vem kan det vara?

Jag bodde inte tillsammans med övriga uppe i Grönklitt utan Mats på Enervit hade hyst in mig oss sina f.d. svärföräldrars svåger och svägerska. Ska erkänna att jag var måttligt sugen på att sova över själv oss folk jag aldrig träffat. Björn och Gördis visade sig dock vara mycket lätta att umgås med och jag fick även se prov på lite vardagsromantik när jag på morgonen får veta att Björn gör frukost på sängen till sin fru varje morgon. Så sött!

Fick äta frukost ensam i köket, men det gjorde heller inte så mycket eftersom jag satt och stirrade på en målning med texten "Det finns aldrig aldrig någon på jorden som kan ersätta dig och du ska veta att jag älskar dig". En klassisk mental träningsmetod är att upprepa affirmationer (positiva budskap till sig själv) regelbundet. Dagen kan ju knappst börja bättre än att läsa att någon älskar en ca 43 gånger under frukosten!

3 kommentarer:

  1. kul att du börjat blogga Fredrik! Tror att det var Tomas Gustavsson du träffade i Orsa. Om du inte läst hans bok tycker jag att du ska göra det. //Robban (Norrtälje)

    SvaraRadera
  2. Hej Robban!

    Du har helt rätt, det var Tomas jag stötte på där uppe i fjällstugan. Tack för tipset om boken :-)

    SvaraRadera
  3. När jag läste boken förstod jag vilken grym inställning som krävs för att bli bra på skridsko. Nästan lika krävande som cykel :-)

    SvaraRadera