onsdag 21 januari 2009

Österländsk filosofi

Dagen har gått i idrottens och den österländska filosofins tecken.

Lämnade residenset kl 10:00 för 5 timmar distansträning. Större delen av passet lyssnade jag på ljudboken "The art of happiness" av Dalai Lama. Inte helt oväntat var det en del tänkvärt som sades, även om jag kanske inte var i det optimala tillståndet för att insupa sådana livssanningar, när jag flåsande studsade fram på snöiga och isiga grusvägar.

Eftermiddagen blev lugn med lite toppfysikrelaterade sysslor. Syster Ängsås d.ä. gjorde en blixtvisit och värmde upp sig med en kopp te.

På kvällen blev det ett yoga-pass på Nautilus. Även om detta nu var andra yoga-passet på två dagar kan jag lugnt konstatera att jag har ett par gånger kvar innan jag kan tillskriva mig själv titteln yogi-master, eller vad det nu kan heta. Här struttar man omkring om dagarna och tror sig vara någon sorts vältränad elitidrottare, men i dessa sammanhang är beteckningen nybörjare nästan lite väl smickrande. Andningsteknik, kroppskontroll, balans och rörlighet är tydligen något man inte tränar upp över huvudtaget som cyklist...

5 kommentarer:

  1. Näe, jag är glad bara jag lyckas sitta still på en balansboll...

    Det tog sin tid Fredrik, så jag antar att det är mycket uppdämd skaparkraft som ska släppas lös nu... ;)

    SvaraRadera
  2. Jag tror att Yogi är den korrekta benämningen. I alla fall enligt syster Sjöström d.y. som är min källa till information i dylika spörsmål. Hon är för övrigt grym på yoga, så vi kan be henne köra ett pass med oss nästa gång vi befinner oss i samma stad alla tre. :)

    SvaraRadera
  3. grymt att du skaffat en blogg med, ska bli spännande att följa!

    SvaraRadera
  4. jag har väl gjort ett tjugotal yogapass och känner mig fortfarande som beginner.

    SvaraRadera
  5. Den där Sjöström d.y. verkar ha många talanger...Jag önskar att jag gått en yoga-kurs för balansens skull när hon en sen kväll (natt) agerade bartender och serverade mig och Fredrik på en läskande gin med gin...Efter att ha frågat oss om vi ville ha "en sprit"

    SvaraRadera