onsdag 23 september 2009

Åhmenvafanvadrygtdå!

Nyss klarat av mitt "väckningspass" på trainer nere i ett garage på hotellet. Hade för avsikt att köra en tävlingsuppvärmning, sedan ca 30min kring tröskel och slutligen spinna ca 30min. Jag brukar fungera bäst när jag kört relativt hårt (och rätt ofta när jag kört mig fultständigt slut dagen innan).

Det var dock så varmt där nere att jag kortade ner det hela till 1 timme med 2x5min strax över tröskel (410W). Svettades floder och flåsade i värmen. Det ser jag dock som en klar fördel eftersom värme, svettning och uttorkning stimulerar flera hormoner som gör att kroppen ökar sin blodvolym, ja, förutsatt att man fyller på bra med vätska och salter. Min kropp tycks vara rätt känslig för skillnader i blodvolym och jag tror att detta är en anledning till att jag svarar bra på hård träning dagen innan jag ska prestera.

Medan jag satt där kom Gustav förbi. Han pekade på avsaknaden av framväxel och frågade "men, hur tänkte du nu, ska du verkligen köra uppför den där backen på stora skivan?". STÖN! Hade ju bestämt mig att köra utan framväxel, men när en av förhandsfavoriterna till guldet anser det vara lite väl optimistiskt så blir man ju velig igen...

2 kommentarer:

  1. Kör hårt imorgon och lycka till!

    SvaraRadera
  2. Hej Fredrik!

    Jag halkade in på den här bloggen när jag surfade om formtoppning och blodvolymens betydelse för dagsformen. Vi hade ett samarbete 2003-2004 inför mitt Stockholm Marathon, och du hade redan då rekommendationer om ett kvalitetspass dagen innan en viktig tävling.

    Jag uppfattade det då som nu att det handlar om att trigga upp blodvolymen igen, efter att den sjunkit under några nödvändiga vilodagar tidigare i tävlingsveckan.

    Nu är jag själv på väg att avsluta en ny marasatsning, mot Berlin sista helgen i september, och på så sätt ändå avsluta den satsning jag hade då med din hjälp. Den slutade ju med att jag drällde in på 3.19 (och det var inte ditt fel).

    Är det så att man med ett perfekt sånt här upplägg kan få en dag med "bra ben" (och därmed möjlighet till högt utnyttjande/hög puls) samtidigt som man har en dag då man har "låg puls för givet arbete" (hög blodvolym) eller följer automatiskt en lägre arbetspuls med den ökade blodvolymen? Eller är det någon annan faktor som kommer sätta stopp?

    Jag kommer hursomhelst att pröva mig fram till något som jag klarar och eventuellt kommer jag att köra triggerpasset på någon motionscykel på plats i Berlin dagen före maran (om jag inte tror att jag klarar ett löppass).

    /Håkan

    P.S. Det har varit roligt att följa din cykelkarriär, och även det som följt på den; jag förstod från första stund att du skulle gå långt.

    SvaraRadera