onsdag 9 september 2009

Blandade känslor II

Något annat som ger rätt blandade känslor just nu är samma fråga som dykit upp mot slutet av säsongen de senaste åren. Ska jag fortsätta att satsa på cykel nästa år?

Jag tänkte ta slutgiltigt beslut i frågan under resan i USA (har nu bokat flyg 6 okt och 6 nov hem igen). Känns som att det är en bra idé att ta såna här "livsavgörande beslut" när man är så långt som möjligt ifrån det man ska besluta om och förhoppningsvis har som mest perspektiv på saker och ting.

Anledningen är inte direkt att jag tröttnat på att cykla, vilket man ju i och för sig kunde förvänta sig av någon som gnetat på så länge. Nej, det är fortfarande roligt. "Problemet" är att jag är lika sugen på att satsa på mitt lilla skötebarn till firma, FE Träningsoptimering (a.k.a. Toppfysik). Det finns massor av idéer som jag skulle vilja testa, allt från att ta mig an fler träningsklienter till helt nya produkter...

Hade mer eller mindre bestämt mig att om jag får liknande lön i Capinordic ett år till så blir det en fortsättning. Men nu fick vi ju istället beskedet att laget blivit av med huvudsponsorn och ledningen gett sig själva 14 dagar att finna en ny. Risken är m.a.o. rätt uppenbar att laget läggs ner efter årets säsong :-(

Skulle det istället vilja sig så väl att jag får ett kontrakt med ett Pro Continental eller Pro Tour-lag till nästa år är problemet löst. Då jävlar ska jag cykla! Dessvärre är det inte direkt gjort i en handvändning, det krävs resultat, kontakter och lite tur. I dagsläget är tyvärr kontakter mitt starkaste kort på den fronten, men det hoppas jag ändra på med lite förskott på det sistnämnda :-)

Om jag nu skulle lägga ner elitidrottandet så vet jag lyckligtvis exakt vad jag ska göra, vilket är oerhört skönt. Tror å andra sidan inte att jag är 100% färdig som idrottare och kan mycket väl tänka mig en comeback om ett par år, men då troligen i triathlon istället...

9 kommentarer:

  1. Å ena sidan ...tycker jag att det skulle vara trist om du la av då jag tror att du har mer att ge, även i ett Pro Continental lag...å andra sidan...är jag sugen på att få höra mer om dina nya produkter! Ser fram emot din VM-start!!

    SvaraRadera
  2. Konditionsidrottare kan ju lätt hålla upp till +35, så du har ju flera roliga år kvar. Även inom idrotter som kräver snabbhet finns det gubbar som tuggar, Chris Chelios spelade hockey till iaf 48års ålder om jag minns rätt, och detta i NHL- världens bästa hockeyliga. Om du behöver en coach som hjälper dig att finna motivation och lämpliga mål för kommande säsong (och resterande upp till 48års ålder) så är det bara att slå en signal... ;-)

    SvaraRadera
  3. Om du stannar i Falun blir det mer kladdkaka åt dig! Den blir så torr när jag måste sms:a den till dig...

    SvaraRadera
  4. Det är nu och kanske fem år framåt som du kan cykla på högsta nivån. Utveckla ditt företag kan du göra hela livet ut! Så passa på att cykla nu när du kan, det är mitt tips.

    SvaraRadera
  5. Det förutsätter ju att Fredrik får ett kontrakt på högsta nivå...lite svårt att köra utan lag. Då är det ju bättre på att satsa på företaget, det är mitt tips.

    SvaraRadera
  6. Det är synd att du inte är med här, du är på bild överallt=)
    Tat lungt så hörs vi!

    SvaraRadera
  7. Klart du ska fortsätta om du får möjligheten köra på heltid (vettig lön däremot inte sagt bra). Tror du kommer ångra dig om du lägger av, satsa på företagandet kan du ägna dig åt efter karriären!

    SvaraRadera
  8. Hoppas det löser sig med nytt lag! Du har mycket kvar att ge, och jag tror du skulle ångra dig om du inte tog/fick chansen.
    Kör hårt och snyggt!
    (Annars kan vi behöva en bättre begagnad cyklist i Crescendo om du vill köra på hemmaplan! :-)))

    SvaraRadera
  9. Svensk triathlon behöver fler snabba, välkommen!

    SvaraRadera