torsdag 5 november 2009

New York New York

Efter en månad "on the road" är vi nu så tillbaka på fast mark igen. Damp ned på ett kallt och dimmigt Arlanda för några timmar sen och sitter nu ute hos pappa på Uppsalaslätten och undrar hur länge jag kommer kunna hålla mig vaken idag. Tror stenhårt på att besegra jetlagen genom att hålla ut rejält idag, gå och lägga mig lite tidigare än vanligt och sova tills jag vaknar (gärna mer än 12 timmar senare). Åtminstone hela eftermiddagen vill jag klara av eftersom mamma har födelsedagskalas...

Sista dagarna på resan var vi alltså i New York. Även om jag varit här tre eller fyra gånger tidigare i mitt liv (mor och far får rätta mig om jag har fel), så har jag aldrig spenderat någon kvalitetstid med den här staden. Inte för att man hinner uppleva ens en procent av vad stan har att erbjuda på fyra dagar, men den här gången känns det som om det börjar gå upp ett ljus kring vad New York egentligen är för en plats. Det är en "allt-i-ett"-stad, en form av helhetslösning för den inbitne stadsbon!



Första intrycket är wow, här vill man ju bo. Andra intrycket är, shit, det är ju skitdyrt att bo här så man kommer att få leva som en kyrkråtta. Slutsatsen har blivit, det vore kul att bo i New York ett år eller så någon gång, men bara om man är stenrik och därmed har råd att leva drägligt och dra nytta av allt fräckt som erbjuds.

Eftersom vi inte ville släpa med en massa nya prylar i bilen så utfördes den mesta shoppingen under de här sista dagarna. Ett klädesmärke som jag har någon märklig romantiserande bild av är Abercrombie & Fitch. Vet inte riktigt varför, de är egentligen ganska fjantiga, överspända och brattiga. Nu har jag i alla fall köpt upp mig på lite A & F.

I New York blev det äntligen av att gå på något amerikanskt idrottsevenemang. Bevittnade New York Knicks få stryk av Indiana Pacers med 89-101 hemma i Madison Square Garden. Knicks ledde mer eller mindre från början tills det var 10min kvar då spelet rasade ihop fullständigt. Pausunderhållningen från deras cheer leaders var det inte fel på... Ingen verkade dock deppa allt för mycket över Knicks förlust eftersom New York Yankees samma kväll vann World Series i baseball. Dagen efter hade i princip hälften av stans invånare NY baseballkeps på sig.

Knicks-matchen var slutet på den klart New Yorkigaste dagen. Började dagen med att cykla i Central Park tillsammans med arrangören för Univest GP, som vi körde med Team Cykelcity förra året, John och hans högra hand Drew. 90min i strålande solsken och 14 grader, en perfekt tur med andra ord. Efter turen tog vi T-banan till The Village och åt på Corner Bistro, som är känt för sina hamburgare. John, som bott i New York större delen av sitt liv, pratade oavbrutet om platser, restauranger och affärer som vi promenerade förbi. Bl.a. såg vi Richard Kind gå in i en närbutik, vilket gjorde att det kändes som om jag befann mig i ett Spin City-avsnitt. Efter lunchen fortsatte touren i SoHo, Little Italy (som knappt finns kvar) och China Town med en ständigt anekdotberättande John :-)

Som cyklist har jag hört att ett besök i New York utan att åka till R&A Cycles i Brooklyn är som att vara troende katolik och åka till Rom utan att besöka Vatikanen. Måste dock säga att jag blev djupt besviken, de må vara en av världens största nätbutiker och ha ett sjutusande lager, men butiken i sig var inte mer välsorterad än svensk cykelbutikskedja som driver ett cykellag jag har kört lite för ;-)

Det kommer en mer ingående restaurangrecension framöver över olika ställen vi käkat på, men vill bara tipsa om Fornino på Bedford Ave. i Brooklyn. Det står "The art and science of pizza" på skylten och de gör skäl för namnet, eventuellt den bästa pizza jag ätit!

2 kommentarer:

  1. Att jämföra R&A och cykelcity är väl att ta i. R&A är ju ingen utställninglokal med allt framme men däremot kan du gå in i butiken och fråga efter i princip vilken cykelpryl du kan tänka dig och de går och hämtar den antingen i källaren under butiken eller det stora lagret tvärsöver gatan. Har svårt att tro att det finns något annat ställe som har så stort lager av cyklar/ramar samt de flesta prylar som producerats från 80-talet och framåt tillgängligt i en fysisk butik.

    SvaraRadera
  2. Verkar som ni haft en lyckad resa! Jag vill gääärna flytta till New York! Springa i Central park. Och du jag lyckades få med pappa till att kolla på nyk visserligen är dem inte ett favoritlag men en upplevelse isig, har ju iaf vart inne på madison square garden liksom.

    Ha de bra!

    /Jessica

    SvaraRadera