fredag 24 april 2009

LAGtempo

Jag, Lucas Persson och Christoffer Stevensson vann idag Team Time Trial Championships, som var första etappen i Falu 3-dagars. Faktiskt första gången jag tävlar ett lagtempo. Tvåa blev mitt förra lag, Team Cykelcity, som var 1:11min efter. Trodde nog vi skulle slå de trötta stackarna med mer än så ;-)

Att köra lagtempo är helt klart svårare än vad man kan tro vid första anblicken. Det är lätt att tro att det bara är att borra ner huvudet och köra på så hårt som möjligt. Inget kunde vara mer fel, det subtila och finkänsliga samarbetet åkarna mellan är svårt att bemästra.

Att lyckas tajma det hela så att laget drar nytta av varandra på ett optimalt sätt samtidigt som alla når samma utmattningsnivå precis vid mål är en konstform som är extremt svårt att fullända. Ju större individuell skillnad det är mellan åkarna och ju bökigare banan är (t.ex. kuperad eller kurvig) desto svårare blir det. Det är väldigt lätt att starkaste och svagaste åkaren får VÄLDIGT olika upplevelse av hur hårt laget kör. Detta brukar accentueras ju längre in i loppet man kommer och vips har man "bränt" den svagaste länken som inte längre orkar hjälpa till eller i värsta fall får släppa kontakten.

Dagens bana var inte särskilt svår, även om det var lite upp och ner nästan hela tiden, och vi tre var väldigt jämnstarka. Vi hade bra flyt hela vägen, vilket inte är särskilt förvånande med tanke på att Lucas och Steve knappast är några nybörjare. Även som regerande svensk mästare i tempo måste jag anses var den minst rutinerade av oss med tanke på att jag satsat på landsvägscykel färre år.

För de som gillar lite mer "hård data"...

Hela loppet:

Distans: 57,6km
Tid: 1:11,50
Snitthastighet: 48,2km/h
Snitteffekt: 355W
Normaliserad effekt: 365W
Snittpuls: 170

Första varvet:

Snitthastighet: 48,2km/h
Snitteffekt: 349W
Normaliserad effekt: 360W
Snittpuls: 167

Andra varvet:

Snitthastighet: 48,3km/h
Snitteffekt: 361W
Normaliserad effekt: 371W
Snittpuls: 173

Nästan perfekt negativ split på loppet, vilket visar att vi lade upp loppet bra och hade flyt i åkningen. Men jag hade nog hoppas orka pressa ur mig mer än 365W i normaliserad effekt, helst närmare 400W :-/

2 kommentarer:

  1. Hej och grattis till segern.
    Som vanligt angav arangören en längre distans och ett högre snitt som följd.
    Har du "smoothat" filen? ser väldigt jämt ut utan några effekttoppar vid skifte.
    Att snitteffekten var låg ( lägre ) är väl inte så konstigt .....// Lintala

    SvaraRadera
  2. Nu går det kanske att utläsa i grafen, men ungefär hur långa förningar tog ni under tempot?

    SvaraRadera