onsdag 11 februari 2009

Avslappning


Mental träning tycker många är lite hokus pokus, och för all del, det är väl lite halvabstrakt och flummigt. Precis som med kroppen kan man träna hjärnan på en hisklig massa sätt. En av de enklaste och minst krävande metoderna är avslappningsträning där man lyssnar på någon som vägleder en in i ett fullständigt avslappnat tillstånd, både fysiskt och mentalt. För ett tag sen kom jag över ett gäng mp3:or som inte bara innehöll soft musik, en porlande bäck i bakgrunden och en suggestiv röst. Nej då, här hade man tagit ytterligare ett steg. De hade även lagt in frekvenser i bakgrunden (knappt märkbara) som ska hjälpa hjärnan att komma in i "rätt" tillstånd. Hjärnans signaler mäts i vågor eller svängningar. Beroende på vilket läge hjärnan befinner sig i så arbetar den alltså på olika frekvens. Efter att ha lyssnat på dessa ca en månad nu kan jag bara konstatera att det känns ruskigt bra och jag ser fram mot mina nästan dagliga stunder (programmen är olika långa så jag kan välja mellan 7-30min beroende på tidstillgång) med iTouchen.

1 kommentar:

  1. Hej Fredrik,

    Vi skulle gärna vilja länka till din blogg på www.cykelbloggar.bloggspot.com om du tycker det låter bra kan du väl slänga iväg ett mail till oss på cykelbloggar@spray.se

    Mvh
    Admin / Cykelbloggar

    SvaraRadera