torsdag 19 februari 2009

Det är skillnad på sport och sport

I UNT idag kan man bl.a. läsa att Britta Norgren får startförbud i VM p.g.a. för höga blodvärden. Britta kommer från Svista som är en grannby till Sundbro där jag nu sitter och hon är "skidfostrad" i Bälinge IF som är centralorten dessa byar ligger runt. Hon har varit magsjuk och med den uttorkning som då uppstår är det inte särskilt förvånande att man får högre blodvärden. Man mäter ju hur mycket rödblodkroppar relativt till vätska man har i blodet. Har man då rätt höga värden normalt så hamnar lätt över de gränsvärden som vissa internationella idrottförbund har (ett HB på 160 för skidåkande damer).

Höga blodvärden brukar dock vara förknippat med bloddoping. Jag misstänker som sagt inte alls Britta på något sätt. Jag blir dock väldigt ledsen med tanke på vilken skillnad det är i hur olika idrotter behandlas under såna här omständigheter. Här skriver man om hur synd det är om Britta som "drabbats" av detta och nu missar några VM-lopp. Hade det varit en cyklist hade man spelat ett långt solo på stora dopingtrumman. Exakt samma sak hände ju t.ex. Stephan Schumacher inför VM i Stuttgart 2007, han hade höga blodvärden efter en magsjuka och vips var han utmålad som dopad. Det tråkiga i det fallet är ju att han exakt ett år senare testade positivt för CERA, jag hoppas verkligen historien inte upprepar sig...

1 kommentar:

  1. lite dåligt exempel tycker jag. såvitt jag vet sas det inget om att Schumacher hade naturligt höga blodvärden. Hade han haft det så kan man nog räkna med att han hade talat om det.

    SvaraRadera