söndag 15 februari 2009

Sovmorgon?

Idag hade jag tänkt vara uppe i friidrottshallen kl 09:00 eftersom jag kl 12 ska åka ner till Uppsala och sen vidare till Stockholm. Det skulle bli vinterns sista styrkepass för benen med vikter. Under säsongen tränar jag bara styrka för bålen och något mer uthållighetsbetonat för överkroppen t.ex. simning, roddmaskin eller stakning på inlines.

Dessvärre försov jag mig och vaknade kl 09:47. Just ätit frukost och kollat på första åket i herrarnas slalom. Brolenius körde bra, men tappade lite tempo sista biten ner. Hoppas han orkar hela vägen i andra åket.

Skiter för övigt i träning idag!

2 kommentarer:

  1. "Det skulle bli vinterns sista styrkepass för benen med vikter. Under säsongen tränar jag bara styrka för bålen och något mer uthållighetsbetonat för överkroppen t.ex. simning, roddmaskin eller stakning på inlines."

    Varför? Om det är ngt jag inte förstår så är det folk som bara kör styrketräning en viss period utav året för att sedan utesluta den under andra perioder. Försvinner inte effekten utav träningen väldigt fort? Blir det inte lite bortkastat? Behövs det inte någon typ av underhållsträning i de perioder man tävlar etc? Jag förstår ju att man kanske kör mer cykelspecifik styrka under tävlingssäsong men det borde väl inte kunna ersätta ett rent styrkepass på gymmet?

    SvaraRadera
  2. Jag använder styrkan i gymmet som grund (stärka stabiliserande muskler och senor/ligament) för att sedan träna styrka grenspecifikt på cykeln (det är ju ändå den styrkan som verkligen räknas) under tävlingssäsong. Man måste helt enkelt prioritera den träning som är viktigast för stunden :-)

    SvaraRadera