måndag 23 februari 2009

Släktforskning

Idag har jag varit och hälsat på min mormor och morfar. Båda är väldigt skröpliga och det gäller att ta till vara på tillfällena då man kan åka och hälsa på dem. De flyttade för två veckor sedan in till en lägenhet i stan efter att ha spenderat hela sina 87 resp. 89 år långa liv ute på landet.

Morfar har alltid haft ett lite speciellt sätt att uttrycka sig och några axplock av hans verbala repertoar är:

"Py fan för Ludde" (jo det ska vara py och inte fy)
"Det är det här vi gör om dagarna sa Hugo Pettersson till länsman"
"Det var så förskräckligt att tuppen sparkade mig"
"Du är så dum att du hälsar på tåget"
"Det bästa jag vet är att spika och ligga med fina flickor"
"Två supar är som snökedjor"
"Pojkar, pojkar, pojkar sa Jerk Jan om hönsen"
"Du kommer att nöta ut nuppen inifrån"
"Järnvägar" (som svordom)
"Det passar som pitt i Greta tre dagar före julafton"

En klassisk historia är även den om "Lötarn" och Kjell Törnlund som, när de var små pojkar, hade för vana att svära var och varannat ord. Socknens pastor råkade gå förbi och höra pojkarna yttra svordom efter svordom och frågade dem "gossar, har ni inte hört talas om Jesus?". "Lötarn" tittade upp på pastorn och svarade "Jesus, är det nån gubbjävel från Björklinge det?".

Idag berättade morfar även varför granngården till Sundbro, där min far bor och jag just nu huserar, kallas "Knopparbo". Någon av bönderna på gården för länge sedan var inte allt för produktiv, utan gick mest omkring och "knoppade". Namnet har dessutom tydligen inte varit allt för populärt bland dess invånare genom generationerna. Egentligen heter gården Uggelsta! Pest eller kolera, någon?

Passade även på att ta en bild på deras fina pipställ med tre stycken "sjöskumspipor"


Efter besöket hos morfar och mormor var jag och åt stuvade makaroner och Falukorv hos Magnus och Helena. Helena hade en knäckebrödsburk och jag blev då påmind om att jag ju tänkt köpa en svepask att ha knäckebrödet i.

Jo, jag har tränat också. Det blev 3x20st 10-20 sekunderintervaller på trainer i pappas halvfärdiga garage. Var tvungen att skrika ut smärtan vid minst två gånger under sista setet!

2 kommentarer:

  1. På tal om släktforskning. Kika in då på min blogg: www.metrobloggen.se/kristinaersson

    SvaraRadera
  2. Ett riktigt nostalgi-inlägg. Mycket trevligt och jag skrattade gott åt Lötarn

    SvaraRadera