lördag 2 maj 2009

Höger är handen man hälsar med

Dagens övningar på grusvägarna kring Herning genomfördes med blandad framgång för min del. Kände mig riktigt stark och hade verkligen nytta av mina år i skogen på de lösa grusvägsavsnitten.

Satsade lite på grusvägsspurttävlingen, där de främsta ut ur varje sektion fick poäng beroende på hur svår sektionen ansågs vara. Efter sex "förstaplatser" och fem "andraplatser" var titeln grusmeister min.

Dessvärre myntade jag även ett nytt talesätt, "det man inte har i ögonen får man ha i benen". Körde nämligen fel i en T-korsning med ca 25km till mål, när jag låg själv mellan de två i täten och gruppen bakom. Upptäckte inte felet förrän jag hörde "för helvete Fredrik, du har kört fel" i radion. Hade då redan kommit ungefär 300m in på fel väg. Tyvärr kan jag inte skylla på någon annan än mig själv eftersom det satt en väl synlig pil och stod en vakt i korsningen... Gör om gör rätt!

Lyckades till slut släpa mig i mål på en 5:e plats efter en väldigt tuff idrottsdag.

Blev dagen till ära uttagen till dopingkontroll. Det är gott att se att snaran dras åt kring de som vill fuska. Reglerna blir tuffare och tuffare. Man måste nu tvätta händerna innan så att folk inte kan låta strålen strila lite över smutsiga händer för att på så sätt kontaminera provet. Man måste även ha gummihandskar på sig när man sedan hanterar proverna. Mängden urin som ska samlas upp har även ökat från 75ml till 90ml, vilket inte "brandslangen Ericsson" hade några som helst problem med när jag fyllde koppens 175ml och sedan kissade minst lika mycket i toaletten. Å andra sidan blir jag lite förvånad när de efter så rigorösa rutiner inte har standardiserade protokoll. Det ska finnas en ruta att kryssa i för om man tillåter att de använder urinen som blir över till anti-dopingforskning. Fick svaret att de råkade ha med sig gamla protokoll och att jag kunde skriva att jag ville tillåta det i kommentarsfältet. Proffsigt!

En påse Riesen på det här så ska man väl vara klar till start även imorgon :-)

1 kommentar: