måndag 17 januari 2011

IQ Stars

RF har tillsammans med IQ-initiativet (ett dotterbolag till Systembolaget) inlett ett samarbete som kallas IQ Stars. Målet med satsningen, som startar idag, är att engagera idrottande ungdomar mellan 13-17 år, gärna i samtliga 70 specialidrottsförbund, att ta ställning för en alkoholfri idrott. På så sätt hoppas man att ungdomarna ska vänta med att dricka alkohol så länge som möjligt.


Jag dricker själv inte någon alkohol alls sedan ca 2,5 år tillbaka och under denna period börjat ifrågasätta hela alkoholkulturen allt mer. Därför tycker jag naturligtvis att det är bra med satsningar som gör att unga människor inte invigs i denna märkliga tradition. Å andra sidan brukar RF's satsningar ha en tendens att bli lite "prutthurtiga" och ha ett löjes skimmer över sig (exempelvis detta), vilket jag oroar mig för gör att de nästan kan ha motsatt effekt...?

4 kommentarer:

  1. Ingen Jägermeister heller? ;)

    SvaraRadera
  2. Man har ju Spolat Kröken en gång i tiden!
    (så gammal är jag...)

    SvaraRadera
  3. Tom du har rätt (som vanligt)! Jag kanske ska tillägga att jag ju faktiskt nyttjar alkohol relativt regelbundet. När jag har varit i en miljö där jag träffar många människor och därmed utsätts för mycket baciller (t.ex. flyg-/tågresor, fester etc) brukar jag gurgla mig i alkohol, men spottar ut det. Favoriten har varit Järgermeister, men på senare tid har Absolut Tropics seglat upp som potentiell tronföljare ;-)

    SvaraRadera
  4. Alkohol och unga hör inte ihop och det tror jag de allra flesta håller med om. Men målgruppen verkar vara de i åldern 13-17 år och då är skrämsel och felaktig information inte rätt väg att gå! Följande punkt är direkt felaktig "Du förstör dina hjärnceller. De förnyas inte." (det felaktiga är alltså att de inte förnyas, förstörs gör de)
    och de vet de allra flesta idag, alltså kan detta räcka för att ungdomarna inte ska lita på något av övriga saker som spaltas upp.
    Annars tycker jag att som vuxen kan jag använda mej av IQ Stars för att ha lite i bakfickan vid lämpliga tillfällen. För de är ju så när det gäller ungdomar att man oftast får ta tillfället när det kommer för att få in vettiga värderingar och ställningstagande. Men å andra sidan brukar man säga att det man inte fått in före 12 års ålder är det svårt att komma med sen. Alltså borde detta rikta sej till de under 13 år:)

    SvaraRadera