onsdag 26 augusti 2009

Motivationen kommer och går

Senaste veckorna har jag fokuserat rätt hårt på backintervaller, närmare bestämt i Baggbo och med inriktning syreupptag. Har legat på så hårt att fyra vändor uppför backen har räckt per pass. Det ger ca 18min effektiv intervalltid.


Igår körde jag sista passet i backen och inspirerad av VM så klämde jag till med nytt personligt rekord på första intervallen, 4min 18 sek. Tydligen var jag lite väl inspirerad. Jag stekte benen rätt rejält eftersom de "stod rakt" ut från start på 2:a och 3:e intervallen vilket gav tiderna 4:35min och 4:33min. Sista gången lyckades jag dock, med livet som insats, dra till med näst snabbaste tiden någonsin, 4:23min. Motivationen var på topp!

Idag när jag drog ifrån gardinerna efter en god natts sömn sjunk träningslusten igen. Regn och +14 grader. 5 timmar distans känns inte supergött. Efter en flukt på yr.no där jag kunde konstatera att det skulle regna hela dagen, men bli bättre imorgon, bestämde jag mig för att skjuta på distansträningen en dag.

Nu ska jag gå ner och köra någon timme på rulle... det är nog lagom aktivitet idag :-)

7 kommentarer:

  1. Körde du intervallerna på tempocykeln (med tanke på den kommande VM-starten)?

    SvaraRadera
  2. Nä, körde linjehoj. Har dock kört där med tempohojen en gång, men det var inte lika roligt :-)

    SvaraRadera
  3. annars kan du ju alltid lita till talangen och bara softa ;-))

    SvaraRadera
  4. Blotta tanken på tempohoj och branta backar (i aeroposition) framkallar kräkkänslor för mig...

    SvaraRadera
  5. Nyfiken :) Har du några tider för backen i Olshyttan (Vägen mellan Hedemora och Garpenberg) - Från bron upp till busshållplatsen. Brukar köra tröskelintervaller där och är lite nyfiken på hur fort de som kan cykla åker upp. 5 minutersgränsen hägrar men är definitivt ingen bergsget :)

    Anders i Avesta/Ck Valhall

    SvaraRadera
  6. Roligt att se att Baggbo forfarande fungerar som "formtoppnings-backe". Kan också rekomendera Solarvsbacken i Sågmyra (vägen mot Rexbo). En annan karaktär men bra längd!

    Roine

    SvaraRadera