lördag 8 augusti 2009

Tävlingsrapport och långfika i Köpenhamn

Jag och Andreas kom nyss hem efter en fikarunda, nej, snarare lunchrunda inne i centrala Köpenhamn. Först visade jag honom slutvarvet vi körde på sista etappen av Danmark Rundt och sen cruisade vi omkring på Raadhuspladsen och Ströget och "spände vaderna" på jakt efter ett optimalt fik som serverade bra kaffe och hade uteservering i solen. Vi hamnade dock till slut på Kongens Nytorv, som för dagen var soldränkt och fullt med människor. Visst är det märkligt att man är så van att vara klädd i trikåer (eller gladiatordräkt, som en f.d. granne till mig kallade det) att man utan att blinka beger sig in i centrum av en av Europas huvudstäder iförd en sådan outfit och till råga på allt sätter sig och äter i lugn och ro...

På väg in mot stan såg jag en campingplats med mycket tydlig cykelanknytning. Den heter Absalon Camping. Undrar om det är den olympiska mountainbikemästaren Julien som driver den. Julien skröt även över att de var medlem i DCU. Frågan är bara om de är medlemmar i "Danmark Cykle Union" eller "Dansk Camping Union"...?


2-dagarstävlingen Paris-Correze blev en tuff historia. Första dagen var det "tempo furioso" de första milen. Jag var helt färdig efter ca 50km när de som senare skulle göra upp om segern smet iväg. Då hade redan tre av oss klivit av och det var m.a.o. "game over" för oss. Jag kom till mål 23 minuter efter segraren i en mindre grupp där jag tyvärr var först i laget att kasta in cykeln på 42:a plats. Enda trösten är väl att det stod såhär på cyclingnews: The challenging finish concluded a race described as "harder than a stage of the Tour de France" by Sylvain Calzati, who accompanied his teammate until 10km to go in a five-man breakaway.

Nåväl, nya tag andra dagen! Jag kände mig bättre andra dagen, vilket jag brukar göra när det är tävlingar över flera dagar. Prickade dessutom in rätt utbrytning på nio åkare, som alla trodde skulle få köra iväg eftersom ingen i den låg bra till sammanlagt. Så blev det inte eftersom det italienska laget Caminooro A-style attackerade fältet, kom iväg med 15-20 man och körde ikapp oss. De hade med sig 4:an i sammandraget, Fransisco Ventoso, som de hoppades skulle kunna köra upp sig eftersom de tre första sammanlagt missat att gå med i offensiven. De tog kontroll över vår tätgrupp och satte upp två killar som bara körde allt de hade så att vi som mest fick 1:50min till klungan. När klungan trodde att de hade kontroll och hade fått ner oss till 30sek med 60km till mål så slog de två som dragit åt sidan och de satte de upp två nya killar som snabbt ökade avståndet till 1:40min igen. Dessa två yxade på som vettvillingar tills vi gick ut på sista 20km långa varvet, då attackerna från oss som suttit på hjul började. Med en mil till mål var vi 10st kvar i täten och trots att alla började bli rejält slitna avlöste attackerna varandra. Jag bestämde mig för att lägga mig bakom Ventoso, som jag antog skulle åtminstone hålla tempot uppe hela vägen in mot mål. Taktiken lyckades förträffligt. När vi körde under kilometermärket var det två man loss ca 75m före Ventoso med mig och de övriga på hjul. Med 800m till mål började målbacken och jag drog igång direkt. Precis när jag kom ikapp de två som var loss drog dessvärre även de igång sin spurt. Orkade inte riktigt hänga med dem och blev dessutom passerad av två andra de sista par hundra metrarna. En 5:e plats på en 2.1-tävling är jag rätt nöjd med :-)

Igår missade jag även flyget för första gången i mitt liv. Skulle med 07:30-kärran från Paris till Köbenhavn, men efter att jag och Andreas hamnat på fel terminal på den gigantiska Charles de Gaule-flygplatsen så kom vi 2 minuter för sent till incheckningen. Merde!

2 kommentarer:

  1. Bra jobbat Fredrik! När blir nästa race?

    SvaraRadera
  2. Fyn Runt imorgon. Sen hoppas jag kunna smita från allt tävlande resten av augusti...

    SvaraRadera