fredag 23 april 2010

Kungliga bröllop och elitidrott

Den 19 juni ska kronprinsessan Victoria och Daniel Westling gifta sig. Jag är redan nu jävligt trött på denna upphausade icke-händelse. Jag vet att det är ett starkt ord, men det mest beskrivande ordet för min känsla inför kungafamiljen, är hat. Rätt löjlgt egentligen, med tanke på att den enda av dem jag träffat är Victoria, som jag sprang på på gatan i New York en stekhet sommardag 1998.

Anlednignen till dessa minst sagt osmickrande känslor för kungahuset är hela grejen med att födas till något "upphöjt" som vi andra dessutom ska finansiera. Borde inte mänskligheten kommit längre än att en person ska födas till rikedom och social status, utan att ha gjort något mer anmärkningsvärt än att födas av någon som fötts till samma sak?

Detta vore väl inte lika osmakligt om det ändå på något sätt gick att säga att de är bra representanter eller galjonsfigurer för vårt land...


En kapten i svenska armén skall, efter att han helt godtyckligt beviljat permissioner, ha sagt "livet är orättvist och detta skall övas". Och visst är det så, livet är inte lika snällt mot alla människor. Slumpen och olyckliga omständigheter skapar alla möjliga förutsättningar för oss. Här handlar det dock om en extremt utpräglad form av att ha "turen att välja rätt föräldrar".

Jag har absolut inget emot att en person som föds i en familj som skapat en stor rikedom genom smarta idéer och/eller hårt arbete har fördelar mot en person som har fattigare föräldrar. Jag har heller ingenting emot att vi (samhället) gemensamt tar hand om dem som haft otur i livet så att de får ett drägligt liv. Jag har däremot ENORMA problem med att vi (samhället) gemensamt ska bekosta EN familjs lyxliv. Det är helt jävla sjukt att grunden till feodalsamhället fortfarande existerar såhär drygt 200år efter franska revolutionen!

MEN så började jag fundera lite... det finns en grupp människor som också i stor utsträckning åtnjuter fantastiska fördelar, status och rikedom, som helt klart ligger i paritet med de snoffsigaste kungahusen. Personer som i väldigt stor utsträckning åtnjuter detta bara för att de råkar vara födda med rätt genetisk uppsättning. Jag talar givetvis om världens bästa idrottare inom många idrotter.

Jag vet att liknelsen är haltande, i bästa fall. För att bli bäst inom i princip vilken idrott som helst krävs det hård träning och en hel del uppoffringar. Det är dock ganska många som lägger ner lika mycket tid, energi och gör samma uppoffringar, utan att få ens en bråkdel av vad de med de mest fördelaktiga genetiska anlagen får. Min poäng är att många av dessa väldigt priviligerade personer inte är det minsta tacksamma för den tur de haft. Det är tyvärr snarare så att idrottare på högsta nivå inte inser vilken jävla tur de hade som föddes med dessa genetiska förutsättningar. Snarare finns det en mentalitet att "se ner" på dem som tränar, satsar och offrar lika mycket för sin idrott utan att nå samma framgång. Det är kungligt otacksamt!

9 kommentarer:

  1. "Det är dock ganska många som lägger ner lika mycket tid, energi och gör samma uppoffringar, utan att få ens en bråkdel av vad de med de mest fördelaktiga genetiska anlagen får"

    Detta tror jag faktist inte beror till största delen på gener. Jag tror det handlar om hur väl vi lyckas med att balansera vår tillvaro, och lära känna vår kropp, hur starka vi är mentalt, och hur vi väljer att se på vår omgivning och situation. Jag tror att det är ovanstående saker som på sikt skiljer de stora vinnarna från övriga.

    Hoppas ni hade trevligt i fredags:-)

    SvaraRadera
  2. Det mest stötande anser jag är den sk straff friheten som konungen åtnjuter och som står i grundlagen, dvs Kungen kan inte åtalas för sina gärningar. Därför kan han inte straffas varken för mord eller mindre trafikförseelser.

    SvaraRadera
  3. Hej Fredrik Jag läser som du vet din blogg och håller med i mycket. men när du säger Följande
    "Jag vet att det är ett starkt ord, men det mest beskrivande ordet för min känsla inför kungafamiljen, är hat"
    Så går vår mening isär. Jag kan förstå att du tycker det är fel med en monarki i Sverige idag och att Successionsordningen i den samma är ett förlegat arv, men att hata den person som är född i en sådan är det samma som att hata alla som har det t ex bättre än en själv, starka ord! Undra vad andra tycker om din ståndpunkt när du som är offentlig offentligt hatar en offentlig person.. Bättre att du gör något åt det, vem vet, lägg all din motivation på att få bort monarkin. Har du samma motivation som inom din idrott så finns möjligheten att vi inom vår livstid får se en demokrati där alla är lika mycket värda!! Elitidrott har inget med detta att göra. Det är helt frivilligt att hålla på med det, det är du som elitidrottare, och det allmänna intresset som folk har av underhållningens värdet i kampen om segern som gör att en vinner stor ära, pengar och erkännande!
    ACE

    SvaraRadera
  4. Så mycket frustration och negativ energi det lyser genom. Vad har du fått vara med om egentligen ?
    Försök skaffa mer balans i tillvaron och bli mer nöjd med dig själv.

    SvaraRadera
  5. Håller med ovanstående kommentar om att det är fullständigt galet att hata själva kungafamiljen, när det är statsskicket det är fel på. Det är lite som att hata invandrare när det är integrationspolitiken det är fel på.

    Något som för övrigt gör det lite besvärligt att vara republikan i dessa kristider är att vårt kungahus tyvärr verkar vara en nettovinst för den svenska staten. Intäkterna från den turism den genererar, och skatteintäkterna den bidrar till att skapa från kvällspress etc överstiger vida kostnaderna. Ibland är det svårt med principer...

    SvaraRadera
  6. martin:
    1) Man kan åtminstone tycka duktigt illa om dem för att de ej har vett att abdikera

    2) Det är svårt att värdera den nettointäkt du talar om såtillvida att vi inte vet hur mkt motsvarande pengar satsade på alternativ marknadsföring av Sverige, eller andra investeringar, t ex i infrastruktur, hade generetat. För egen del tycker jag f.ö.att en nettoförlust skulle vara helt acceptabel för att försvara demokratin och skrota monarkin. Nu tror jag personligen inte att det skulle bli en nettoförlust...

    SvaraRadera
  7. Jag tycker iallafall om kungen o dom.

    //mats

    SvaraRadera