fredag 10 juli 2009

Jag har en plan!


Kom nyss hem till Falun efter att blivit kvar i Uppsala betydligt längre än planerat idag. Plan A var avfärd efter frukost, men så bytte jag kedja och krans på mammas cykel. Plan B var att åka direkt efter cykelmeket, d.v.s. runt kl 11-12, men så ringde jag till kusin Martin. Plan C var att åka efter det korta besöket hos Martin. Doktor Andér och jag hade dock för mycket roligt att prata om (vi borde ju försöka spara lite till höstens road trip). Jag styrde kosan upp mot Dalarna först kl 18:20 efter att sista kvarten pratat med en gammal klasskamrat som jobbar som akutsjuksköterska och tagit hand om dansken i Team Blue Water som gjorde "face plant" ute på Dag Hammarskjölds väg under Skandisloppet.

Väl hemma gjorde jag vad de flesta gör en fredagkväll kl 21, jag stack ut och sprang en runda :-)

Nu ska jag gå ner och fixa min cykel inför morgondagens tempopass med löjtnant Berggren. Sen är det nog hög tid för sömn eftersom jag ju ska debutera på hästryggen uppe i Rättvik imorgon...

Lärde mig förresten två intressanta vattenrelaterade saker idag.

Moln kan väga väldigt olika mycket bl.a. beroende på hur mycket vatten de har i sig. De kan dock bli ruskigt tunga, så det är en vansinning tur att de inte faller ner i sin helhet (s.k. skyfall?) allt för ofta. Ett stort moln kan ju lätt vara en kvadratmil (100 000 000 kvadratmeter). Om det faller 1mm regn från det så blir det 1kg vatten per kvadratmeter, alltså 100 000 ton. I Gävle kom det nyligen 78mm på ett dygn, vilket innebär att Gävleborna hade saker som väger 7,8 miljoner ton som for runt ovanför huvudet på dem :-)

Vatten är även det enda ämnet som är lättare i sin fasta form än i sin flytande. Vattnet blir tyngre och tyngre ju kallare det blir ner till ca 3-4 grader, då bestämmer det sig helt plötsligt för att bli lättare igen. Å andra sidan, tur är väl det eftersom annars hade isen sjunkit i drinkglasen, haven varit bottenfrysta för länge sen, vi inte funnits och vem hade då uppdaterat mig blogg?

2 kommentarer:

  1. Hehe, du kan då skriva. Det där var skoj

    SvaraRadera
  2. Jag såg den här: http://channels.msn.se/serier/default.asp?cat=rocky&count=0&date=20090710 och kom så klart att tänka på dig.

    SvaraRadera