onsdag 15 juli 2009

Omloop van het Siljan

Börjar med att tipsa om ett intressant blogginlägg på "The Science of Sport", för de som bryr sig om Tour de France, åkarnas effektutveckling och mer vetenskapliga perspektiv på cykelsporten.

Det blev ett varv runt Siljan idag i vackert väder, med trevligt sällskap (Jocke och "Jojje") och bra ben. Sammanlagt blev det 6 timmar och 10 minuter med 34,3km/h i snitt, två 20 minutersperioder med lite högre tempo och 3x30sek spurter det sista jag gjorde innan jag rullade hem. Formen känns god!

Roligaste inslaget idag var utan tvekan dårarna som körde om oss i Siljansnäs. Rätt som vi satt där och trampade hörde vi en märklig tuta bakom oss. När vi tittade tillbaka såg vi en extremt risig gammal husbil som började accelerera allt den orkade för att köra om. På förarplatsen satt en skäggig man som såg helt vild ut, skrek som besatt och juckade fram och tillbaka i sätet för att få bussen att gå fortare. Det såg även ut att vara ca 500 medpassagerar i varierande ålder och skick. När den passerat oss halvvägs öppnades dörren på sidan och ut kommer en röv med byxorna nerhalade till hälften. Jag passade givetvis på att kasta mig in på rulle och hela sängen längst bak i bussen var full av ungar som blev rädda när jag cyklade bakom dem och skrek "hjälp, kör fortare, han kör ikapp oss och är jättearg". Självfallet var jag inte alls arg utan tyckte det hela var superkul :-)

1 kommentar:

  1. Ja det är rätt ligg på rulle på allt som rör sig i "ungefär" samma hastighet !

    SvaraRadera