fredag 15 januari 2010

Dagen Fredrik #4

Det var märkligt länge sedan jag skrev om en "Dagens Fredrik" här på bloggen, men nu är det dags igen (jag har självfallet presterat saker som hör hemma i den kategorin sen sist, men jag har gjort dem i lönndom). Och återigen är det min stackars bil som är i fokus... det är verkligen synd om gamle Grönvald. Ja, han heter så min Volvo 850 och så här ser pärlan ut.


Idag for jag hemifrån Faluns Compton vid 08:15, redan då ca 15 min efter tidsplanen. Målet var Långberget i bonniga Värmland, där jag skulle hålla föreläsning på ett av deras Vasaloppsläger om hur man använder "sportmat", ni vet, sportdryck, gels, bars och sånt där jox för Enervits räkning.

Strax före Rättvik, märkte jag att mätaren för motortemperaturen låg väldans högt. Inte långt senare på toppen av Söderås nådde mätaren rött. Lyckligtvis var det ju då bara nerför mot samhället (ja, för någon stad är det då rakt inte). Trots att bilen gick på tomgång i utförsbacken så stannade den och jag lyckades precis ta mig in på OKQ8-macken i roten. Grose scheisse!

Motorn kokade och det bara fräste av ånga när jag försiktigt försökte skruva av locket till påfyllningen av kylarvätska. Där blev jag ståendes tills den svalnat tillräckligt för att jag skulle kunna fylla på ny vätska. Jag fyllde och fyllde och det gick säkert i ett par liter, rena rama öknen i kylsystemet.

Efter mycket funderande med god hjälp av min far som telefonkonsult kom vi fram till att det måste ha frusit inne i kylaren, eftersom den var fortfarande kall trots att resten av motorn var het. Lyckades spola kylaren med varmvatten inne i "gör det själv"-hallen och verkade få snurr på kylarvattnet.

Var i alla fall förutseende att köpa mer glykol på macken och upptäckte att min bild av hur mycket glykol som ska vara i ett kylsystem när det är så kallt som det varit här senaste tiden inte riktigt var helt korrekt. Jag trodde det skulle vara typ en slurk, kanske 2dl i 3L vatten. FEL FEL FEL FEL FEL. När det är -25 ska det i princip vara hälften hälften. Hm, undrar varför min kylare frös? Hoppas bara inte något allt för dyrt frusit sönder.

Nåväl, allt för illa däran kan inte bilen vara eftersom jag tog mig de sista 200km utan fler problem och höll en något försenad föreläsning. Vill ni se åhörarkopior från den kan ni ladda ner dem här.

Efter föreläsningen blev det 90min skidåkning. 5km skate, 5km stakning, 3km skate, 5km stakning och 5km skate. 5km spåret är lite halvkuperat, vilket är helt perfekt eftersom jag behöver träna överkroppen och varje backe nästan blir en maxprestation :-)

3 kommentarer:

  1. Hoppas att inte topplockspackning har blåst, då kan det bli en dyr historia.

    SvaraRadera
  2. Det verkar inte vara topplockspackningen, eftersom det inte är något vatten i oljan när man öppnar locket för oljepåfyllnad och kikar. Men den "läcker" helt klart kylarvätska och någonstans tar ju vätskan vägen...

    SvaraRadera
  3. Kylvätskan kan försvinna via avgaserna, det kan en verkstad kolla genom att mäta koloxidhalten i behållaren för kylvätska. Du kan även kolla om avgaserna är ovanligt vita och rikliga.

    SvaraRadera