tisdag 26 januari 2010

Nytt ord...?

Vid söndagens skidtur åkte jag som bekant omkull hela fem gånger. Det är förstås lite pinsamt många gånger. Men som vanligt när det gäller olyckor så verkar det ha fört någonting positivt med sig. När jag berättade om detta för min yngsta lillasyster beskrev jag det inträffade som "patetokomiskt". En sökning på "patetokomiskt" på Google gav noll träffar. Detta måste ju betyda att jag uppfunnit ett helt nytt ord :-)


Igår kväll var jag och fikade hos min förra sambo. När jag stolt berättade om min "uppfinning" började vi diskutera hur förhållandet mellan det patetiska och det komiska i en händelse optimalt bör vara. Det patetiska inslaget är väl ändå det som är minst smickrande. Jag tror det bör vara minst 50-50 och "sweet spot" ligger nog vid 80-20 med komiskt övertag...eller?

3 kommentarer:

  1. Det här känner du ju till men för att få skalan klar för sig: Hur rejtar du att stå med en skål icke kokad gröt i händerna (som m a o borde vara inne i mikron) och utan att reagera se på när mjölkpaketet exploderar i sagda ugn?

    Undrande träningsadept

    SvaraRadera
  2. *garv*...låter värre än när man tankar bensin i dieselbilen på väg till jobbintervju ;-)

    SvaraRadera
  3. Att jag ett par dagar senare dessutom hittade fjärrkontrollen i frysen borde åtminstone göra att själva kombinationen av episoder klassificeras som lika vasst som bensinbedriften. Käkade f.ö. rätt starka muskelavslappnande saker just då. Fast det kan ju också ha varit en effekt ev Fredriks träningsprogram...

    /Petra

    SvaraRadera