torsdag 14 januari 2010

Tränande tränare

Några klara fördelar med att, som tränare, själv träna på en hyfsad nivå är att man inte tappar kontakten med hur jobbig träning kan vara, hur olika typer av träning känns i kroppen och även får bränsle till en del nya infallsvinklar. När det gäller infallsvinklar kan man dessutom testa dem på sig själv innan de stackars satar man hjälper med träningen får uthärda dessa dumheter.

Idag kom jag t.ex. på att jag inte har en aning om när jag själv senast körde intervaller med väldigt låg kadens (50-70 rpm). Tror inte jag gjort det på någon regelbunden basis sen 2004 i princip. Varför inte? Vet ej, tycker ju om den typen av träning, tror den helt klart har sina fördelar och brukar lägga in det i träningsprogrammen till flera av de jag tränar. Blev hur som helst lite av ett uppvaknande eftersom jag jag återigen fick den där sköna, lite utmattade känslan i benmusklerna, som bara den här typen av träning ger. Såna insikter hade jag nog haft mycket svårare att få utan att ha en så pass nära kontakt med träningen. Och jag har ju precis lagt av, tänk hur handikappad man måste vara om man inte själv tränat de senaste 20 åren...?

Ett annat träningsexperiment som jag nyligen blev inspirerad av en annan person att testa, är att växla mellan två olika träningsformer i ett och samma intervallpass. Bland triathleter är det ju rätt vanligt att man tränar två olika sporter i följd under ett och samma pass och även växla fram och tillbaka mellan t.ex. löpning och cykel. Inom längdskidor kan man ju även växla mellan att uteslutande använda överkroppen (stakning) och nästan bara benen. Mitt nuvarande träningsexperiment går ut på att köra 3-minutersintervaller på trainer med 3min mellan där jag stakar 100 repetitioner med SkiExpanders (se bilden nedan). Jag behöver jobba en del på min stakningsmuskulatur inför Vasaloppet och detta kan vara ett schysst kombipass för hjärta och ben-/stakmuskler. Hittills är jag mycket positiv till detta...

Pratade med en av mina träningsklienter ikväll och han drog ett så in i bomben skönt citat som jag tänkte dela med mig av. Det handlar om hur hård träning följd av lite lättare träning brukar kunna ge bra form:

"Ibland måste man gå ner i källaren för att hämta sylten"

Priceless!

4 kommentarer:

  1. Kombon med expander och trainer måste jag testa. Kör mycket med exandern nu i brist på bra skidspår i södra Skåne och taskigt väglag för rullskidorna. Hitintills har det blivit rena "stakpass" i kombination med lite "fartlek" med expandern.

    SvaraRadera
  2. Vart får man tag på sådana där SkiExpanders? :-)

    SvaraRadera
  3. Ps, jag gillade det där med sylten.. :-)

    SvaraRadera
  4. Tjenare, jag ska åka Vasaloppet och funderar lite kring träning! Jag åker på ungefär 5.30 tim och håller alltid en gabska jämn intensitet/puls över hela loppet. Jag undrar om man har någon nytta av att köra mjölksyreträning/ vo2max träning när jag ändå inte växlar tempo och kör på någon väldigt hög intensitet någon gång under loppet. Eller har man nytta av att pressa sitt vo2max och träna en bit över tröskelintensitet ändå? Tack för en bra blogg! =)

    SvaraRadera