måndag 14 juni 2010

Att vila eller att inte vila

Janez Brajkovic vann idag Dauphiné Liberé före Alberto Contador, bra jobbat. Jag noterade en ganska intressant sak i segerintervjun på cyclingnews.com...

"I don't think I have made a big jump from being an average rider to a top rider. I've always been at a good level. In the past, I never took much rest. This year, I rested more and I've been coming to the races much fresher. That's one of the reasons why I've done well here."

Man hör det hela tiden, men det tål att upprepas, "de flesta uthållighetsidrottare tränar för mycket, snarare än för lite"! Självklart måste man träna hårt för att nå sin fulla potenital, men felet jag tror de flesta gör är att de tränar lite halvhårt nästan varje dag. Jag tror man på elitnivå bör sikta på ca 4 hårda pass per vecka. Självklart kan det finnas veckor mer fler hårda pass, men då även veckor med färre. Hur många pass av dessa fyra hårda som ska vara högintensiva och hur många som ska vara riktigt långa är troligen öppet för betydligt mer individuell variation.

6 kommentarer:

  1. Fyra hårda pass med ingenting emellan? Räknas tävlingar in eller är det utöver denna träningsdos?

    SvaraRadera
  2. Fyra hårda pass inklusive tävlingar med vila (minst en dag i alla fall) eller lätt träning mellan. Tränar man hårt fler dagar än så varje vecka regelbundet tror jag man antningen överbelastar sig eller inte tränar tillräckligt hårt på passen för att kroppen ska känna någon större anledning att förändra (läs förbättra) sig...

    SvaraRadera
  3. Tre lätta dagar (eller totalvila) är alltså det som du rekommenderar veckovis oavsett hur många tävlingar som körs?

    Personligen har jag en tendens att prestera dåligt dagen efter en vilodag (total) och det är katastrofalt att vila dagen innan tävling. Antingen är jag seg som vingummi i både kropp och huvud eller så flåsar jag ur mig lungorna utan att för den skull vara speciellt snabb (i vinnarcirkeln alltså).

    För mig fungerar korta, lätta pass med små inslag av hårdhet för att inte tappa form men ändå återhämta mig så att jag är pigg.

    SvaraRadera
  4. Erik, fyra dagar per vecka är ett "generellt riktmärke" som årets snitt kanske bör landa på. Men detta är ju inget statiskt eller det optimala alla veckor. Det finns alltså utrymme att köra sju hårda dagar på rad (typ en veckas etapplopp) eller sju vilodagar om man känner för det.

    Och det betyder verkligen inte att man alltid bör vila dagen innan en tävling, personligen brukar jag prestera bäst med ett rätt hårt pass dagen innan ett race...

    SvaraRadera
  5. Intressant. Men kan det vara så att han är bra nu just för att han just inte har vilat, utan tränat hårt i många år? Dvs att de hårda åren utan vila är en förutsättning för att bli bra när träningen minskas.

    SvaraRadera
  6. Johan, det argumentet hör man rätt ofta. Men om det vore sant skulle det vara oerhört ovanligt med väldigt unga idrottare som slår igenom, eftersom de inte kunnat genomföra många år med mycket träning. Detta händer ju rätt ofta och det är inte helt ovanligt att dessa är ungefär lika bra rent fysiskt när de är 20 år som de är när de är 30 år. Ett annat fenomen som talar emot detta är att det händer ganska ofta att idrottare blir sämre ett tag när de går upp i seniorklassen. När de är juniorer tränar de mindre timmar men tar i som tusan när de väl tränar, sen blir ska de upp i seniorklassen och får höra att de måste träna mycket och vips så blir de sämre...

    Sen ska man heller inte tro att mindre mängd träning är mindre jobbigt. Det gäller ju att ta i på de pass man kör istället då ;-)

    SvaraRadera