lördag 26 juni 2010

Säsongsdebut och säsongsavslutning

Igår gjorde jag säsongsdebut i samband med SM-linjet på Sollerön. Eftersom formen är oväntat bra så jag hade goda förhoppningar om att komma runt tävlingen, i bästa fall t.o.m. i gruppen som skulle göra upp om segern (för att förhoppningsvis kunna assistera någon lagkamrat i CykelCity till ett SM-tecken). Det som jag bedömde som det största hotet mot detta skulle också visa sig vara det som jag tror sänkte mig, "dynamiken i en tävlingsklunga", med upprepade accelerationer och hårdkörning med rätt lugn körning mellan. Efter att i princip bara tränat själv och främst i steady-state tempo (även om jag kört en del intervaller så blir det inte riktigt samma sak) pallade mina ben bara med denna "åkstil" i ca 100 av 200km.

Jag fick helt enkelt ge mig sista gången i Gesundabacken (hade jämnt skägg att bara ta mig uppför branten på slutet) och rulla in till mål bland de sista i 3:e gruppen ca 5min efter dagens segerherre, Michael Stevensson.

Det var roligt som tusan att få gästspela lite, men det är inget jag skulle vilja göra varje helg. Några lopp per år kan jag dock helt klart kunna tänka mig att köra. Tyvärr ser det inte ut att bli något mer i år eftersom i princip varje helg är fullspäckad med andra aktiviteter som förbundskapten eller med Toppfysik och JoFre Sport. Det kanske får bli ett årligen återkommande "evenemang" att köra Solleröloppet, eftersom midsommarhelgen brukar ju vara fri från andra aktiviteter...

4 kommentarer:

  1. Det var kul att träffa dig i Sollerön Fredrik! Glöm inte vår deal nu, men onsdagens tempo gav mersmak så vi kanske kan skjuta på det ett år eller två?

    //Glenn

    SvaraRadera
  2. Åh nej, det här låter illavarslande.

    SvaraRadera
  3. Diaboliska "veteranplaner" smids i det fördolda...!

    SvaraRadera
  4. Luktar partempolag som ska mosa allt och alla.

    SvaraRadera