torsdag 17 juni 2010

Vätternrundankittat

När jag i vintras bestämde mig för att köra Vätternrundan så var jag givetvis till CykelCity och investerade i ett lämpligt åkdon. Det blev en Columbus Misano 2.4 med SRAM Force grejer. Min vän Johan Lindgren som jobbat på Shimano (och är nästan Shimano-religös) höll på att cykla i diket när jag meddelade honom mitt val av komponenter under en träningsrunda.

Cykeln har i alla fall funkat hur bra som helst under den träning som genomförts under våren. Från sista tävlingen den 27/9 2009 fram till den 8 april i år hade jag cyklat ca 53minuter i veckan i snitt. Jag hade dock tränat annat som skidor, simning rodd och löpning. Sen blev det andra bullar och från 9 april fram till idag har jag trampat 92 timmar, varav det mesta i form av 1-2 timmar långa pass med intervaller. Framförallt har det blivit träning på Columbusen, men ett par gånger har jag även begett mig ut och gasat järnet i skogen på min sprillans nya Scott Scale 10 :-)

Idag fixade jag iordning cykeln inför loppet, som jag ju ska köra med Fredrikshof CK's Sub7-grupp. Målet känns inom räckhåll med tanke på att senaste väderprognosen förutspår omrking 15 grader och hyfsat vindstilla. Så här ser skapelsen ut i sin helhet:


Med tanke på att vi måste hålla 42,7km/h i snitt så gäller det att ha bra aerodynamik och den viktigaste komponenten på cykeln för detta är framhjulet (INTE diskhjul bak som många tror).


Vi kommer inte att stanna på några depåer, så det gäller att ta med sig allt man behöver under loppet på cykeln. Även om det inte ser ut att blir sådär jättevarmt så är två stora flaskor (1,5L) för lite att dricka under 7 timmars arbete. Jag har därför utrustat cykeln med någonting extremt tabu i cykelsammanhang, men som mer eller mindre är standardutrustning bland triathleter... ett flaskställ bakom sadeln som jag skaffade på triathleten.se (Åsa som är på deras framsidan just nu ska även följa med och videodokumentera hela lopppet för Sub7-gruppen). I flaskorna kommer det att vara den nya sportdrycken från Enervit och med mig kommer jag nog ha ca 10st Enervit Liquid för att fylla på kolhydratsdepåerna.


Jag gillar ju att hålla koll på lite olika parametrar när jag cyklar. Så här ser min nya cockpit ut:

Har ställt in min Garmin så att jag på en annan meny kan se saker som snitteffekt och snittfart. Tror som sagt att vi grejer rundan på 6 timmar 57 minuter och 48 sekunder. Jag tippar att jag kommer snitta 224W och ha en normaliserad effekt på 257W.

10 kommentarer:

  1. Du tror inte på konf 50 fram 85 bak som är så populär nu då?

    SvaraRadera
  2. Hur gör ni vid punkteringar?

    SvaraRadera
  3. Stefan, jag vet inte vad konf 50 och 85 är för något...

    Johan, grundregeln är att vi inte stannar för punkteringar. I mitt fall så kör jag ju med tub, så det skulle ta en jäkla tid att byta. Tänkte dock ev. skicka med ett hjul i en bil så att man i alla fall kan ta sig i mål på egen hand.

    SvaraRadera
  4. Är följebilar godkänt på Vättern? Har för mig att det inte är det.

    Nu försöker jag briljera med mina kunskaper. Menar Stefan 50 cm fram och 85 cm bak (dvs profilen på hjulen - typ Zipp 606 / 808)?

    / Mats

    SvaraRadera
  5. Största anledningen till disk bak är väl att det ger lite stadga åt åket. Förmodligen samma med högre profil bak än fram.

    SvaraRadera
  6. I mitt fall så kör jag ju med tub, så det skulle ta en jäkla tid att byta??
    Som gammal triathlet vet jag av egen erfarenhet att jag vid punktering på tävling har bytt tub på under en minut...ta ett lätt begagnat däck med dig sen är det bara att byta. Limma, det är bara för fegisar..:)

    SvaraRadera
  7. Som analakademiker blir jag extremt upprörd över att Garmin kallar effekt för "kraft". Kraft mäts i Newton (N), effekt mäts i Watt (W).

    Lycka till runt pölen. It's not about the bike.

    SvaraRadera
  8. Jag tror inte Stefan menar 50 cm resp 85 cm utan 50 resp. 85 mm ;-)

    SvaraRadera
  9. undrar om de lär ut skillnaden på cm och mm på mattekurserna på civilingenjörsprogrammet istället för högskoleingenjörsprogrammet...

    / Mats

    SvaraRadera
  10. Hur blev dina effektsiffror? Stämde din gissning eller blev siffrorna högre? Min gissning, 250-255w avg och drygt 280 i norm.

    //TW

    SvaraRadera