lördag 5 juni 2010

Bålstyrka eller bålstabilitet...?

Har haft en del ont i ryggen senaste tiden. Orsaken är väl till störst delen att mitt bäcken halkade snett när jag vurpade nere i Offenburg. Detta var jag dock och fick justerat hos Benknäckar-Ulf för några dagar sen. Ändå har det fått mig att inse att jag slarvat med en, åtminstone för mig, viktig del i träningen senaste åren, nämligen koordinativ bålträning.

När jag flyttade upp till Falun för att plugga hösten 2003 så började jag även träna väldigt mycket med balansboll i friidrottshallen. Dels styrkeövningar, men även övningar som tränar kroppens förmåga att koordinera bålens muskulatur och hjälpa till med balansen. Något år senare började jag även med övningar som tränar förmågan att aktivera "rätt" muskler vid olika grundläggande rörelser.

Jag upplevde att all denna träning gjorde att jag fick ett effektivare rörelsemönster på cykeln och bättre åkteknik. Allt detta "rann ut i sanden" när jag flyttade till Holland. Även om jag även fortsättningsvis tränade bålstyrka så försvann de mer koordinerande och balanserande övningarna helt ur repertoaren.

Nu är ju inte målet längre att bli så bra cyklist som möjligt. Är mer intresserad av allmän hälsa och välbefinnande. Ett enkelt sätt att ändå få in den här typen av träning är att sitta på balansbollen igen när jag jobbar. Sitter jag flera timmar på den så tränas alla små balansmuskler hela tiden och jag kan även ta korta pauser på några minuter och göra några riktade övningar för att t.ex. aktivera "transversus abdominis" eller multifidus-musklerna.

En bra bok när det gäller den här typen av träning är Joanne Elphinstons "Totalt Stabilitetsträning"!

1 kommentar:

  1. Köp en Kettlebell av mig så är det löst! www.ovning.se

    SvaraRadera