tisdag 22 juni 2010

Komprimerad cykelsäsong 2010

Efter 2009 års säsong bestämde jag mig ju för att lägga av med cykling på elitnivå, något som jag inte ångrar en sekund. Jag har verkligen inte känt någon större saknad av att åka iväg och tävla i princip varje vecka från mars till oktober. Jag bestämde mig dock tidigt för att köra Vätternrundan, eftersom det ändå är Sveriges största cykelhändelse och dessutom ingår i En Svensk Klassiker som jag tänkt genomföra i år.

När jag var i Spanien i maj för att hålla i JoFre Sports toppningsläger inför Vätternrundan upptäckte jag att formen inte var så pjåkig. Med tanke på att jag tänkte köra Vättern och SM bara går 6 dagar senare bestämde jag mig för att köra. Jag ringde förstås direkt till min förra lagledare i Team CykelCity, "Otto" och frågade om jag fick köra med dem på SM, vilket jag fick om jag ville.

Det blir alltså en "cykelsäsong" för mig även i år. En kort, men naggande god säsong på sex dagar och två lopp, vilket känns helt optimalt :-)

På Vätternrundan var ju målet för gruppen jag körde med att genomföra loppet på under 7 timmar. Tyvärr misslyckades detta och vi bommade måltiden med 7 minuter. Det fanns dock ganske mycket vi kunde gjort bättre, så jag misstänker att det blir ett nytt försök 2011. Min egen personliga insats kändes däremot helt ok och jag orkade vara med och dra hela vägen utan att få någon riktig "schackningsperiod" (det var dock bra nära med ca 15km till mål). Jag hade tippat att jag skulle producera 224W i snitt och 257W i normaliserad effekt under loppet. Det visade sig dock att jag hade mer pulver än så i "katt-armarna" och jag lade upp 273W i snitt och 298W i normaliserad effekt.

Jag tror en avgörande faktor för att jag klarade mig helt utan några energiproblem under loppet var att jag dels kolhydratsladdade väl med Enervit Pre Sport (och lösgodis) innan loppet samt åt och drack följande under loppet.

- 2 liter Enervit G
- 1,5 liter Enervit G Competition
- 6st Enervit Liquid
- 4st Enervit Gel
- 2st Competition Bar

6 kommentarer:

  1. hur fick du med 3,5l vätska på cykeln...tjockis

    SvaraRadera
  2. Tony>>> Två Zefal 1-litersflaskor i ramen och två 750 ml flaskor bakom sadeln. Kika på inlägget nedan, där ser du hur det ser ut :-)

    Anledningen att jag hade flaskor bakom sadeln är att det är strängt förbjudet med egen langning på Vätternrundan. Man måste köra in på kontrollerna för att fylla vätska och det hade inte Sub7-gruppen tid med (vi kollade t.o.m. med arrangören om det gick att få "dispens")...

    SvaraRadera
  3. Det där med lösgodis, funkar det verkligen?

    SvaraRadera
  4. Det gäller att det är rätt sorters lösgodis, d.v.s. såna som innehåller mycket kolhydrater och inte så mycket fett. Bra exempel är Gott & Blandat, Vingummin, Brio, Engelsk konfekt, geléhallon etc.

    Det är ju betydligt lättare att äta den extra mängd kolhydrater (100-200g per dag utöver den "normala kosthållningen") som krävs under en kolhydratsladdning i form av godis än pasta, ris eller bröd. Dessutom innehåller sån mat ju inte bara kolhydrater och det finns ingen anledning att äta en massa extra fett eller protein, det kan snarare vara negativt.

    SvaraRadera
  5. Grymt kört! Blev lite förvånad över att snitteffekten hamnade så pass högt! Men å andra sidan tog du nog en hel del mer vind än planerat..!

    SvaraRadera
  6. Fan, gör du något annat än att äta under ett lopp Fredrik haha?

    /Ninni

    SvaraRadera